Suche

Persbericht #Connected mobility
Deel persbericht

IAA Mobility: Klimaatvriendelijke oplossingen voor alle vormen van mobiliteit – Bosch realiseert met elektromobiliteit een omzet van meer dan een miljard euro

Business van bestuurdersassistentie groeit met 40 procent

    Bosch-CEO Volkmar Denner: “Elektromobiliteit wordt een kernactiviteit voor ons en CO2-vrije mobiliteit een groeigebied.”

    Bosch-directeur Stefan Hartung: Tegen 2035 zal naar verwachting 60 procent van alle nieuw geregistreerde voertuigen wereldwijd een elektrische auto zijn.”

    Bedrijfsontwikkeling: mobiliteitsactiviteiten groeien met 10 procent.

    Groeigebieden: Bosch is marktleider voor bestuurdersassistentie en groeit ook op het gebied van elektromobiliteit sneller dan de markt.

    Nieuw op de IAA: Bosch presenteert de eerste laadkabel voor elektrische auto’s zonder controlebox.

München, Duitsland – Op het gebied van mobiliteit biedt geen enkel ander bedrijf zoveel mogelijkheden als Bosch: van e-bikes tot bouwmachines, en van siliciumcarbidechips tot voorgeïntegreerde e-axlemodules. Dat werpt zijn vruchten af: Bosch groeit op het gebied van elektromobiliteit twee keer zo snel als de markt en zal dit jaar meer dan 1 miljard euro aan omzet realiseren. Deze business blijft aan snelheid winnen: verwacht wordt dat de omzet tegen 2025 zal vervijfvoudigen. “Elektromobiliteit wordt een kernactiviteit voor ons en CO2-vrije mobiliteit een groeigebied. We zetten uitdagingen om in kansen – zo doen we dat bij Bosch”, aldus Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch, op de IAA Mobility 2021 in München. Tot deze groeigebieden behoort ook geautomatiseerd rijden. Bestuurdersassistentie is de basis voor alle niveaus van geautomatiseerd rijden. Met 40 procent groeit marktleider Bosch ook hier sneller dan de markt. De gezonde positie van het bedrijf op het gebied van elektromobiliteit en geautomatiseerd rijden helpt Bosch om zich met succes staande te houden in een marktomgeving die wordt gekenmerkt door de covid-crisis, een chiptekort en de nog snellere transformatie van de mobiliteitssector; de omzet van de bedrijfssector Mobility Solutions zal dit jaar met 10 procent groeien. “Bosch is een technologieleider en dat betekent zakelijk succes”, aldus Denner.

Elektrisch rijden: doorbraak dankzij hightech van Bosch

Elektromobiliteit wordt het volgende hoofdstuk in het succesverhaal van Bosch. Met initiële investeringen van in totaal 5 miljard euro, tot nu toe, en de meest efficiënte elektrische aandrijvingen op de markt, zorgt het bedrijf voor een doorbraak. Dit jaar alleen al zullen de initiële investeringen oplopen tot 700 miljoen euro. Bosch ziet zichzelf als een proactief bedrijf dat de toekomst vormgeeft. “We bereiden ons voor op een toenemende vraag naar elektrische voertuigen over de hele wereld. Wereldwijd verwachten we dat 60 procent van alle nieuw geregistreerde voertuigen in 2035 elektrisch zal zijn,” zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de raad van bestuur en voorzitter van de bedrijfssector Mobility Solutions. In het geval van e-bikes laat Bosch al tien jaar zien dat innovatie markten kan creëren. Het doel van het bedrijf is de mobiliteit van de toekomst vorm te geven, over de hele linie. “Die moet klimaatvriendelijk zijn, maar ook betaalbaar en aantrekkelijk, niet in de laatste plaats in het licht van de ambitieuze doelstellingen die de EU heeft gesteld,” voegt Denner toe. “Alleen zo blijven mensen en goederen ook in de toekomst mobiel.” Om dit te bereiken blijft Bosch een technologieneutrale aanpak nastreven en biedt het wereldwijd klimaatvriendelijke oplossingen voor alle soorten mobiliteit, in overeenstemming met de eisen van het politieke beleid. Bosch investeert niet alleen in batterij-elektrische aandrijflijnen, maar ook in brandstofcelaandrijflijnen, en is betrokken bij klantprojecten in China, de Verenigde Staten en Europa. De eerste trucks met Bosch-technologie rijden al op de weg in China.

Bosch-technologie maakt het dagelijkse leven van mensen gemakkelijker. Bij elektrisch rijden speelt het opladen een beslissende rol. Bosch presenteert in München in première een nieuwe flexibele laadkabel voor elektrische auto’s. Hij beschikt over geïntegreerde controle- en veiligheidstechnologie en adapters voor type 2- en huishoudelijke stekkers. Zelfs bij het opladen aan een 230-volt-stopcontact kan hij zonder de anders gebruikelijke controlebox in de kabel, wat betekent dat hij minder dan drie kilo weegt – ongeveer 40 procent minder dan conventionele laadkabels moet schakelkasten. En om chauffeurs te ontlasten bij het zoeken naar een oplaadpunt tijdens hun reis, biedt de webgebaseerde oplaadservice van Bosch hen toegang tot meer dan 200.000 oplaadpunten in Europa – inclusief probleemloze betaling.

Geautomatiseerd rijden – Bosch biedt alles uit één hand

Domeinbesturingseenheden, sensoren, artificiële intelligentie: het Bosch-portfolio bevat alle elementen van geautomatiseerd rijden en het bedrijf heeft ongeveer 5.000 ingenieurs die op alle niveaus werken. Hiertoe behoren ook verbeterde assistentiefuncties die het mogelijk maken dat bestuurders hun handen van het stuur halen. Dankzij Bosch zijn volledig bestuurderloze functies nu al mogelijk. “Met proefprojecten op het gebied van geautomatiseerde parkeerservice heeft Bosch de standaard gezet in Duitsland en de Verenigde Staten”, aldus Denner. Bosch werkt al samen met Mercedes-Benz en andere partners om deze functies in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart in te zetten. De nieuwe Mercedes-Benz S-klasse is ’s werelds eerste productieauto met de daarvoor benodigde technologie. Om ervoor te zorgen dat de auto’s zonder bestuurder via een smartphonecommando naar een gereserveerde parkeerplaats kunnen navigeren, rust Bosch de parkeergarage uit met technologie zoals permanent geïnstalleerde videocamera’s. Tegen 2025 zullen naar verwachting nog eens 1.000 parkeergarages dit voorbeeld volgen. Ondanks alle comfort dat met dergelijke ontwikkelingen gepaard gaat, ziet Bosch geautomatiseerd rijden vooral als iets dat het wegverkeer veiliger kan maken. Bosch was een pionier op het gebied van systemen, gaande van elektronische slipcontrole tot automatisch noodremmen en blijft streven naar ongevalvrij rijden. Tegelijkertijd zorgt het bedrijf met innovatieve software voor de nodige intelligentie aan boord. “Zelfs in de door software gedomineerde mobiliteit van de toekomst zal onze diepgaande systeemexpertise een voordeel zijn. Bosch is evenzeer thuis in de wereld van de boordelektronica als in het Internet of Things, waarmee de auto’ in het net verbonden is”, aldus Denner.

Connected driving - Bosch denkt verder dan de motorkap

Zoals Bosch tien jaar geleden al voorspelde, veranderen voertuigen steeds meer in internetknooppunten. In de toekomst zal software net zo belangrijk zijn als de prestaties of de efficiëntie van de aandrijflijn. Bosch geeft actief vorm aan deze verandering. Het bedrijf is hiervoor goed gepositioneerd: bijna de helft van de R&D-medewerkers in de bedrijfssector Mobility Solutions zijn software-ingenieurs. Zelfs de fiets wordt onderdeel van het internet, getuige de nieuwe Bosch eBike Flow-app. Die maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de software per component te updaten. Daarnaast wordt software- integratie steeds belangrijker: ook hier heeft Bosch de nodige expertise in huis. Neem bijvoorbeeld infotainmentcomputers: tegen 2025 zullen hun rekenkracht en softwarecomplexiteit verdubbelen. Bosch zorgt ervoor dat de verschillende softwaremodules op een betrouwbare manier met elkaar samenwerken. Als het gaat om connectiviteit, gaan de ideeën van het bedrijf veel verder dan voertuigen. “Bosch staat niet alleen voor auto’s, maar kent ook de weg in de fabrieks- en thuisomgeving. Als geen ander bedrijf kunnen wij verschillende domeinen met elkaar verbinden,” aldus Hartung. Sinds april van dit jaar zijn de Mercedes Benz-modellen met de MBUX- spraakassistent ook een commandocentrum voor Bosch smart-home-toepassingen. Vanaf de bestuurdersstoel volstaat een spraakcommando om contact op te nemen met het ‘smart home’ en de lichten uit te schakelen, rolluiken te openen en de verwarming te regelen. Dit alles toont aan dat de technologie van Bosch de weg vrijmaakt voor een mobiliteit die duurzaam, veilig en inspirerend is.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht