Suche

Persbericht #Electrified mobility
Deel persbericht

Bosch rekent af met de "oplaadkast"

’s Werelds eerste laadkabel voor elektrische auto’s met geïntegreerde technologie voor flexibel opladen zonder controlebox

  • Lichtgewicht: de Bosch-kabel heeft geen ingebouwde controlebox en weegt minder dan drie kilo, ruim 40 procent minder dan conventionele laadkabels.
  • Intelligent: betrouwbare monitoring van laadvermogen en temperatuur dankzij geïntegreerde controle- en veiligheidstechnologie.
  • Flexibel, thuis of onderweg: dankzij adapters voor type 2- en huishoudelijke stekkers is een tweede laadkabel niet meer nodig.

Stuttgart en München, Duitsland – Het opladen van elektrische auto’s was nog nooit zo eenvoudig: de nieuwe, flexibele slimme laadkabel van Bosch met geïntegreerde controle- en veiligheidstechnologie maakt ook bij het opladen aan een 230-volt stopcontact komaf met de gebruikelijke ‘oplaadkast’ – zoals de logge in-kabel- bedieningskast in de volksmond wordt genoemd. Hierdoor weegt de flexibele slimme laadkabel, die zijn wereldpremière beleeft op de IAA Mobility 2021, minder dan drie kilogram. Dat is gemiddeld ruim 40 procent minder dan conventionele laadkabels met een schakelkast. De hightech kabel bespaart niet alleen gewicht, maar ook ruimte in de kofferbak. Omdat hij wordt geleverd met adapters voor type 2- en huishoudelijke stekkers, hebben bestuurders die vrij willen kiezen tussen opladen via een stopcontact thuis of aan een laadstation onderweg geen tweede kabel meer nodig. Het opladen van elektrische auto’s was nog nooit zo eenvoudig. “Met deze universele laadkabel maakt Bosch elektromobiliteit nog klantvriendelijker,” zegt Dr. Uwe Gackstatter, voorzitter van de divisie Bosch Powertrain Solutions. “We willen de nieuwe kabel tot standaarduitrusting voor elektrische voertuigen maken.” Bosch verwacht medio 2022 te starten met de verkoop aan autofabrikanten en automobilisten.

Eén kabel voor alle gebruik: thuis en onderweg opladen tot 22 KW

De driefasige kabel maakt zogenaamd modus 2- en modus 3-wisselstroomladen tot 22 kilowatt mogelijk. Met de flexibele slimme oplaadkabel is er geen wallbox (oplaadkast) nodig om thuis op te laden. Dit is wat klanten willen. In Europa laadt 84 procent van de elektrische autobestuurders hun voertuig ’s avonds of ’s nachts thuis op (bron: newmotion EV Driver Survey 2020). De technologie die in elk van de stekkers is geïntegreerd, maakt het oplaadproces veilig en betrouwbaar. De type 2-connector aan het voertuiguiteinde van de kabel bevat de componenten voor het regelen en monitoren van het laadvermogen. Aan het andere uiteinde bevat de huishoudstekker met adapter de temperatuurregelaar en een aardlekschakelaar. Dit zorgt ervoor dat er geen overbelasting of oververhitting optreedt, zelfs niet bij regelmatig opladen aan een huishoudelijk stopcontact met maximaal 2,3 kilowatt laadvermogen. Indien nodig deactiveert de veiligheidstechnologie de kabel voordat de situatie kritiek wordt.

Miniaturiseringskennis: Bosch verkleint de technologie met een factor 3

Om de controle- en veiligheidstechnologie in de compacte kabelconnectoren te kunnen integreren, hebben de Bosch-ontwikkelaars de elektronicacomponenten aanzienlijk verkleind in vergelijking met eerdere toepassingen in schakelkasten. Hierbij profiteerden ze van de miniaturiseringsexpertise die binnen het bedrijf voortdurend wordt ontwikkeld. “De flexibele slimme laadkabel is een goed voorbeeld van hoe Bosch innovatieve hightech gebruikt om het dagelijkse leven gemakkelijker te maken en tegelijkertijd bijdraagt aan een bredere acceptatie van elektromobiliteit,” aldus Gackstatter. Bovendien is de nieuwe kabel in zeer korte tijd ontwikkeld: het ontwikkelteam is erin geslaagd om de nieuwe laadkabel binnen de 18 maanden op de markt te brengen.

Innovatieleiderschap: Bosch breidt portfolio in elektromobiliteit uit

De flexibele slimme laadkabel is een nieuwe toevoeging aan het elektromobiliteitsportfolio van Bosch. Het bedrijf kiest voor een geïntegreerde aanpak op dit gebied. Als innovatieleider heeft Bosch een breder portfolio van elektrische aandrijflijnen dan enig ander bedrijf – van e-bikes tot personenauto’s en bouwmachines–. Dit portfolio omvat oplossingen voor zowel batterij-elektrische als brandstofcelaandrijflijnen. Het omvat ook oplaadservices en de battery-in-the-cloud- beheerservice om de prestaties en levensduur van batterijen te verbeteren. Bovendien is Bosch begonnen met het leveren van fabrieksapparatuur voor de productie van batterijen.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht