Suche

Persbericht #Electrified mobility
Deel persbericht

CVT4EV van Bosch maakt elektrische aandrijflijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen

Continu variabele transmissie

Continu variabele transmissie met duwband, speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen

  • CVT4EV helpt elektrische voertuigen te voldoen aan de prestatie-eisen voor een breder publiek
  • Snellere acceleraties, hogere topsnelheden en meer wielkoppel voor trek- en offroad-prestaties
  • Lager energieverbruik
  • Traploos schakelen voor hoog comfort

Peter De Troch

Tilburg, Nederland - E-mobiliteit is in opmars. Het aandeel van elektrische voertuigen neemt toe, variërend van kleinere stadsvoertuigen tot grotere sedans en SUV’s. Toch staat e-mobiliteit nog voor een aantal uitdagingen: of het nu gaat om voertuigen die over steile wegen rijden, sportauto’s die hoge topsnelheden moeten kunnen behalen of voertuigen die een aanhanger of caravan moeten trekken. Hier kan een continu variabele transmissie (CVT) een oplossing bieden.

Bosch introduceert daarom de CVT4EV, de continu variabele transmissie met Bosch duwband, speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen. CVT4EV is een compacte transmissie op basis van een variabele overbrenging die de prestatie-eisen van elektrische voertuigen voor een breder publiek ondersteunt. Het systeem verbetert de zuinigheid en prestaties van de elektrische aandrijflijn, terwijl het soepele en comfortabele karakter van de elektromotor behouden blijft.

Hoger rendement en lager energieverbruik

De variabele overbrengingsverhouding van de CVT4EV zorgt voor een optimale afweging tussen rendement en prestaties. Het systeem regelt het toerental en koppel van de elektromotor en verbetert de prestaties van het voertuig. Dit resulteert in snellere acceleraties, hogere topsnelheden en meer koppel aan de wielen voor trek- en offroad- prestaties. Door het traploos schakelen kan het maximale vermogen continu aangesproken worden, waardoor het voertuig beter accelereert en sneller de berg oprijdt. Het vermogen blijft ook beter beschikbaar over de voertuigsnelheid, wat leidt tot hogere topsnelheden en een lager energieverbruik.

Door de elektromotor op zijn meest efficiënte werkpunt te laten werken, zorgt de CVT4EV ook voor een lager energieverbruik. In het gecombineerde rendement van de omvormer, elektromotor en de CVT vindt het systeem, door het regelen van de overbrengingsverhouding van de CVT, het optimale werkpunt van de elektrische aandrijflijn. Dat is het punt waar het vermogen en koppel op de meest efficiënte manier worden geleverd. Door de verminderde koppel- en toerenbehoefte van de elektromotor, maakt de CVT4EV een meer compacte elektromotor mogelijk. Alternatief kan er voor een groter rijbereik met dezelfde motor worden gekozen.

Kostenvoordelen

CVT4EV levert door zijn veelzijdigheid een bijkomend kostenvoordeel op voor autofabrikanten. CVT4EV maakt een enkele aandrijflijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen, of het nu gaat om een middelgrote auto, sportauto of licht bedrijfsvoertuig. Deze oplossing bestaat uit één platform met een CVT4EV-module, een omvormer, een elektromotor en een eindoverbrenging met een aan het voertuig aangepaste ratio. Hierdoor ontstaat een groot kostenvoordeel voor autofabrikanten, met minder kosten en complexiteit in de ontwikkeling, productie en aftermarket van hun applicaties en voertuigen. Deze variabiliteit biedt tevens een verbeterde gebruikerservaring door de beschikbaarheid van verschillende rijmodi (bv. bergopwaarts, snelweg of individuele modus) die fun2drive of nuttige extra functionaliteiten mogelijk maken. De variabiliteit van de CVT4EV biedt autofabrikanten ook een manier om zich met hun voertuigen te onderscheiden door in alle segmenten een typisch rijgedrag aan te bieden gerelateerd aan hun merk. Hierdoor wordt de rijbeleving door de eindgebruiker nog steeds gekoppeld aan het automerk.

In tegenstelling tot alternatieve meertrapsoplossingen voor elektrische voertuigen introduceert de CVT4EV minder beperkingen in koppel en toeren. Daarnaast biedt het een volledig soepel schakelgedrag zonder schakelschokken – een functie die een must is voor EV’s. Extra maatregelen om schakelschokken te maskeren zijn dus niet nodig; bovendien zorgt het potentieel grotere regelbereik van de CVT voor lagere toertallen van de elektromotor, wat resulteert in een nog soepeler en stiller rijgedrag.

Over CVT4EV

Het CVT4EV-concept met tal van Bosch-componenten werd ontwikkeld door Bosch Transmission Technology BV. Volledige CVT4EV-oplossingen zijn beschikbaar bij Tier 1-leveranciers. Bosch Transmission Technology is een leider in de massaproductie van duwbanden voor de continu variabele transmissie (CVT). Het bedrijf werd opgericht in 1972 en is gevestigd in Tilburg. Het competentiecentrum in Tilburg wordt ondersteund door de tweede productielocatie in Chi Minh City, Vietnam en de assemblagefabriek San Luis Potosi, Mexico. Het bedrijf maakt deel uit van het bedrijfssector Mobility Solutions van de Bosch Groep.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschNederland, www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands/ en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht