Suche

Persbericht #Connected mobility
Deel persbericht

Vanaf 31 maart zullen geconnecteerde voertuigen na een ongeval automatisch de hulpdiensten waarschuwen via eCall

eCall Bosch

Bosch laat auto levens redden

  • Dankzij het automatische eCall-systeem kunnen hulpverleners tot twee keer zo snel ter plaatse zijn
  • De eCall-dienst van Bosch spreekt 16 talen
  • De telematische eCall-plug biedt ook een eCall-oplossing voor oudere wagens
  • Bosch ontwikkelt eCall voor auto’s en motorfietsen

Sandra Vancolen

X

Stuttgart, Duitsland – Een mijlpaal op het vlak van verkeersveiligheid: op 31 maart 2018 wordt het automatische noodoproepsysteem ‘eCall’ – een afkorting van ‘emergency call’ – verplicht in de Europese Unie. Dat houdt in dat er op elk moment een digitaal systeem in de wagen aanwezig is dat bij een ongeval automatisch hulp inroept. “Het connecteren van auto’s biedt heel wat mogelijkheden. Via het automatische eCall-systeem zullen geconnecteerde voertuigen nu ook levens kunnen redden”, zegt dr. Dirk Hoheisel, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. Alle nieuwe personenauto’s die na 31 maart 2018 op de EU-markt komen, worden standaard met eCall uitgerust. Ze hebben een gestandaardiseerde eCall-box aan boord die automatisch de hulpdiensten waarschuwt via het nummer 112, dat geldt in heel Europa. Hierdoor zal sneller en nauwkeuriger levensreddende hulp kunnen worden geboden bij ongevallen. De EU verwacht dat eCall elk jaar 2500 levens zal redden en het aantal ernstig gewonden met 15% zal doen dalen. Nu al bieden de eerste autobouwers hun klanten het digitale levensreddende systeem aan als onderdeel van het navigatiesysteem, zonder dat ze hiertoe wettelijk verplicht zijn. Bosch biedt een uitgebreid eCall-assortiment met telematicaoplossingen en -diensten. Dankzij de telematische eCall-plug kan men de toepassing ook gebruiken in oudere wagens.

Het connecteren van auto’s biedt heel wat mogelijkheden. Via het automatische eCall-systeem zullen geconnecteerde voertuigen nu ook levens kunnen redden.

Dr. Dirk Hoheisel, lid van de raad van bestuur bij Robert Bosch GmbH

Snelle bijstand wordt de norm

Een fluohesje aantrekken, de verkeersdriehoek plaatsen, de hulpdiensten bellen ... Er is heel wat waaraan men in een noodgeval moet denken, en elke seconde telt. Veel mensen zijn na een ongeval echter in shock. Of nog erger: ze raken bewusteloos of zitten gevangen in hun voertuig, waardoor ze geen hulp kunnen inroepen. Net in die situaties treedt het automatische eCall-systeem in werking als onmisbare levensredder. Het systeem weet precies waar het ongeluk is gebeurd – zowel ’s nachts als overdag, op een verlaten weg of op de snelweg – en stuurt die informatie automatisch door naar de hulpdiensten. “eCall doet de noodoproep sneller dan een persoon dit zou kunnen, en zet het levensreddende proces in gang”, zegt Hoheisel. Op het dashboard van de auto wordt ook een SOS-knop geïnstalleerd, die door de inzittenden kan worden gebruikt om handmatig de noodoproep te versturen. In beide gevallen wordt eerst een audioverbinding tot stand gebracht tussen het voertuig en de plaatselijke hulpdiensten, om verdere informatie over het ongeval door te geven. Indien de chauffeur niet antwoordt, gaan de hulpverleners meteen naar de plaats van het ongeval. Dankzij nauwkeurige informatie over de locatie, op basis van gps- coördinaten, weten de hulpverleners zelfs in welke rijrichting het ongeval is gebeurd. Dit bespaart kostbare tijd, aangezien ze niet eerst rechtsomkeer moeten maken bij de volgende af- en oprit om ter plaatse te raken. Zo stelt de automatische eCall de hulpverleners in staat om in een stad 40% sneller de plaats van een ongeval te bereiken. Op het platteland kunnen ze de gebruikelijke responstijd zelfs halveren.

Een levensreddende toepassing

Sommige autobouwers bieden eCall al enkele jaren aan als onderdeel van het navigatie- of infotainmentsysteem van een voertuig. In zulke gevallen wordt geen standaard-eCall-box in de wagen geïnstalleerd, maar een extra bedieningseenheid waarmee het geconnecteerde voertuig met de buitenwereld kan communiceren. Bij Bosch heet die bedieningseenheid de ‘connectivity control unit’, kortweg CCU. Deze vormt het hart van de geconnecteerde mobiliteit en is de communicatiehub voor eCall en andere functies en diensten. De CCU registreert een ongeval wanneer de airbags of de gordelspanners van de auto geactiveerd worden. Binnen enkele seconden waarschuwt het systeem de hulpdiensten of de alarmcentrale van Bosch. Dankzij de doorgestuurde gps- positie kunnen de hulpverleners snel en nauwkeurig ter plaatse komen. Maar de CCU kan nog meer. De bedieningseenheid is verbonden met extra sensoren in het voertuig en weet bijvoorbeeld hoeveel veiligheidsgordels er in gebruik zijn - en dus hoeveel personen er in de auto zitten. Bijgevolg arriveren de hulpverleners niet alleen sneller, maar ook beter voorbereid op de plaats van het ongeval, en kan meteen het juiste aantal ambulances worden gevraagd.

eCall spreekt ook Nederlands

Iedereen die weleens een ongeval heeft gehad in het buitenland en de situatie aan de plaatselijke hulpdiensten heeft moeten uitleggen, weet wat voor een hindernis vreemde talen kunnen zijn. Om die reden spreekt de eCall-dienst van Bosch vlot zestien talen, waaronder Nederlands, Zweeds en Turks. Anders dan het standaard-eCall-systeem, dat de plaatselijke nooddiensten direct contacteert via het nummer 112, waarschuwt Bosch eCall eerst de eigen noodcentrale van Bosch, die het hele jaar door bemand is, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Op basis van de taalinstellingen van het navigatiesysteem weten de medewerkers van het eCall-team welke taal de chauffeur spreekt. Dit stelt hen in staat snel en direct te informeren hoe het met hem gaat en wat er gebeurd is. Het vermijdt communicatieproblemen, met name tijdens een kritieke situatie zoals een ongeval. Het noodhulpteam van Bosch coördineert vervolgens alle hulpoperaties met de lokale hulpdiensten in de respectieve landstaal. Dat vergemakkelijkt het werk van de plaatselijke hulpverleners, aangezien ze precies weten wat er gebeurd is en op welke specifieke manier ze kunnen helpen. Als de chauffeur niet reageert op de oproep vanuit de Bosch-alarmcentrale, waarschuwen de medewerkers onmiddellijk de hulpverleners. De dienst is overigens niet beperkt tot Europa. Bosch biedt zijn eCall-dienst aan in meer dan 50 landen over de hele wereld, waaronder ook Japan, Brazilië en Noord- Amerika. Een aantal autobouwers, zoals Daimler AG, kiest nu al voor de meertalige eCall-dienst van Bosch.

Van sigarettenaansteker tot levensredder

De datum van de typegoedkeuring van het voertuig bepaalt of het in de toekomst standaard wordt uitgerust met het automatische eCall-systeem. De eCall-vereiste geldt voor nieuwe modellen die vanaf 31 maart 2018 voor het eerst het goedkeuringsproces van de EU doorlopen, voor ze op de markt komen. Voertuigmodellen met een eerdere typegoedkeuring mogen nog steeds zonder eCall gebouwd en verkocht worden. “Voor Bosch is geen enkele auto te oud om levens te redden. Daarom hebben wij een eCall-oplossing ontwikkeld in de vorm van een telematische eCall-plug die ook in oudere wagens kan worden gebruikt”, aldus Hoheisel. Dat digitale systeem is geschikt voor elke auto en wordt simpelweg aangesloten op de 12-voltaansluiting van het voertuig (de sigarettenaansteker). Men hoeft hiervoor geen afspraak te maken met de garage. Het systeem registreert aanrijdingen en de ernst van het ongeval via een geïntegreerde versnellingssensor. Via bluetooth stuurt het die informatie door naar een app op de smartphone van de chauffeur, waarna die app op zijn beurt contact opneemt met de telefooncentrale van de verzekering waarbij de chauffeur is aangesloten. Zelfs bij deze oplossing voor oudere wagens wordt eerst een audioverbinding tot stand gebracht met de chauffeur. Als die niet reageert, worden meteen hulpverleners naar de plaats van het ongeval gestuurd.

Ook voor motorfietsen

Motorrijders behoren tot de groep weggebruikers die het grootste risico loopt: de kans dat zij omkomen in het verkeer is achttien keer groter dan voor autobestuurders. Bosch werkt daarom niet alleen aan een eCall-systeem voor auto’s, maar ook voor tweewielers. Een speciale CCU voor motorfietsen registreert de functionele gegevens van het voertuig en gebruikt die om ongevallen te detecteren. Dankzij een ingebouwde gps-module wordt de exacte locatie van het ongeval doorgestuurd naar de alarmcentrale van de hulpdiensten.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschNederland, www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands/ en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht