Suche

Persbericht
Deel persbericht

Bestuurderloze navigatie naar het laadstation dankzij Bosch en VW-dochter Cariad

bestuurderloze navigatie

Testfase van automatisch parkeer- en laadsysteem gaat van start

  • Bosch en Cariad, een dochterbedrijf van Volkswagen, testen bestuurderloos parkeren en opladen via geautomatiseerd parkeersysteem.
  • De bestaande geautomatiseerde parkeerservice omvat nu ook het automatisch opladen van elektrische auto's.
  • Door geautomatiseerd parkeren en opladen te combineren ontstaat een extra toegevoegde waarde voor klanten in de autosector.
  • Een geautomatiseerd laadproces effent de weg naar elektromobiliteit.

Stuttgart, Duitsland – Een parkeerplaats zoeken – en de auto achteraf terugvinden – loopt helaas niet altijd van een leien dakje, zeker niet in grote parkeergarages. Hetzelfde geldt voor het vinden van een vrije laadplek. Samen met VW-dochter Cariad test Bosch daarom momenteel een geautomatiseerd laadsysteem. De oplossing is gebaseerd op het geautomatiseerde parkeersysteem van Bosch en loodst elektrische auto's zonder tussenkomst van de bestuurder naar een vrije parkeerplaats met laadstation, waar een robot vervolgens het automatische laadproces voor zijn rekening neemt. Zodra het opladen voltooid is, rijdt de auto zelf naar een andere vrije parkeerplaats. Bosch en Cariad testen momenteel de vereiste technologie uit in twee eigen parkeergarages in Duitsland. In de personeelsparking van Cariad in Ingolstadt testen de twee bedrijven het bestuurderloos parkeren met Automated Valet Parking, terwijl het bestuurderloos opladen met Automated Valet Charging wordt getest in de ontwikkelingsparkeergarage van Bosch in Ludwigsburg. Op de Consumer Electronics Show (CES), die deze week plaatsvindt in Las Vegas, stelt Bosch ook de technologie voor die nodig is voor automatisch opladen.

Elektromobiliteit: automatisering moet komaf maken met misvattingen over bereik

Bestuurders van elektrische auto's willen een eenvoudig en gebruiksvriendelijk laadproces. Maar in de praktijk draait dat vaak anders uit: ze moeten zelf de kabel aansluiten, er staan lange rijen aan de laadstations en ze moeten extra betalen wanneer ze de laadkabel te laat loskoppelen. Een geautomatiseerd laadproces neemt die struikelblokken weg en verhoogt het gebruiksgemak bij het opladen. De technologie biedt bovendien een hele rist voordelen voor autofabrikanten, beheerders van laadstations, beheerders van parkeergarages en energieleveranciers. Ook het milieu heeft er baat bij, want hoe meer elektrische auto's er rondrijden, hoe minder CO2 het verkeer uitstoot.

"Automatisering speelt een belangrijke rol in de mobiliteitsrevolutie en de overgang naar elektromobiliteit. Onze twee services – het geautomatiseerde parkeersysteem enerzijds en het geautomatiseerde laadsysteem anderzijds – maken de mobiliteitservaring heel wat aangenamer voor de gebruiker", zegt Manuel Maier, Vice President Cross-Domain Level 4 Parking Product Area bij Bosch. "Door het laadproces maximaal te vereenvoudigen maken we komaf met misvattingen over het bereik van elektrische auto's. Dat is essentieel voor een wijdverspreide aanvaarding van elektrische mobiliteit. Op die manier kunnen Bosch en Cariad parkeren en opladen nog efficiënter en makkelijker maken."

Ook Rolf Dubitzky, Head of Parking bij Cariad, ziet heel wat potentieel in deze samenwerking: "Het doet ons veel plezier om samen met Bosch de toekomst van geautomatiseerd parkeren en opladen vorm te geven. Dankzij onze samenwerking kunnen we de technologieën al in een vroege fase van de voertuigontwikkeling testen, zodat het eindproduct betrouwbaar is en we de klanten de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden."

Laadservice: de geautomatiseerde weg naar nog meer gebruiksgemak

De infrastructuur leidt het voertuig naar de parkeerplaats, waar een robot de laadklep opent en automatisch de laadkabel aansluit. Zodra de batterij opgeladen is, koppelt de robot de kabel weer los. De auto rijdt dan zelf naar een vrije parkeerplaats, zodat de laadplek weer beschikbaar is voor een andere elektrische auto met een laag batterijniveau. Zo is het mogelijk om verschillende voertuigen op te laden en te parkeren zonder menselijke tussenkomst. Dat verhoogt de efficiëntie van de laadinfrastructuur, optimaliseert het gebruik van laadpunten en bespaart klanten een lange wachtrij aan het laadstation.

Het geautomatiseerde parkeersysteem van Bosch is de eerste zelfrijdende SAE Level 4-parkeerservice en is sinds ongeveer een jaar in gebruik in de P6-parkeergarage van de luchthaven in Stuttgart. Bosch werkt intussen ook aan de implementatie van deze infrastructuurtechnologie in andere parkeergarages verspreid over Duitsland.

Bosch op CES 2024:

PERSCONFERENTIE: maandag 8 januari 2024, van 9.00 tot 9.45 u. plaatselijke tijd (en van 18.00 tot 18.45 u. CET) met dr. Tanja Rückert, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH, en Mike Mansuetti, President van Bosch Noord-Amerika, in Ballroom Banyan ABCD, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas, South Convention Center, Level 3, met livestream op de Bosch Media Service.

STAND: 9-12 januari 2024, in de Central Hall, stand #17207

VOLG de hoogtepunten van Bosch op CES 2024 op X: #BoschCES

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?