Stuttgart, Duitsland - Geautomatiseerd parkeren om stress op de luchthaven te verminderen: Bosch, Mercedes-Benz en parkeergarage-exploitant Apcoa willen in de toekomst volledig geautomatiseerd parkeren zonder bestuurder introduceren op de luchthaven van Stuttgart. Om dat te bereiken wordt Automated Valet Parking (AVP), een systeem ontwikkeld door Bosch en Mercedes-Benz, bedrijfsklaar gemaakt. De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is de eerste productieauto ter wereld met de nodige technologie aan boord voor toekomstige AVP-bediening. Klanten van Mercedes-Benz kunnen de juiste pre-installatie - INTELLIGENT PARK PILOT genoemd - als optie kopen. Via een commando op de smartphone rijdt de S-klasse hierdoor zelf naar een gereserveerde parkeerplaats. “De nieuwe S-Klasse maakt niet enkel rijden, maar ook parkeren luxueus”, zegt Dr. Michael Hafner, hoofd geautomatiseerd rijden bij Mercedes-Benz AG.
Het pilootproject voor de geautomatiseerde parkeerservice zal in parkeergarage P6 van de luchthaven van Stuttgart plaatsvinden. De bedrijven zullen er testen hoe de voertuigtechnologie van de S-Klasse interageert met de slimme Bosch-infrastructuur en APCOA FLOW, het digitale platform van de parkeergarage-exploitant Apcoa. Dit platform maakt het mogelijk om te parkeren zonder tickets of contant geld. "Apcoa, Bosch, Mercedes-Benz en de luchthaven van Stuttgart willen samenwerken om parkeren volledig geautomatiseerd te maken", zegt Christoph Hartung, lid van het executive management van Connected Mobility Solutions bij Bosch. In de parkeergarage van de luchthaven worden momenteel voorbereidingen getroffen om met het pilootproject voor de Automated Valet Parking te starten. Het doel van deze test met de nieuwe S-Klasse is ervoor te zorgen dat de interacties tussen de auto, de infrastructuurtechnologie en de parkeergarage-exploitant vlot verlopen en geoptimaliseerd zijn voor de klant.