Suche

Persbericht #Mobility Solutions
Deel persbericht

IAA Mobility 2023: Bosch groeit dankzij oplossingen en technologieën voor softwaregedefinieerde voertuigen

Voor boordcomputers wordt een miljardenomzet verwacht

  • Dr. Stefan Hartung: “Bosch is dé expert in software en hardware en gebruikt nieuwe technologie om softwaregedefinieerde voertuigen te ontwikkelen.”
  • Boordcomputers: Bosch verwacht tegen het midden van het decennium een miljardenomzet.
  • Bedrijfsgroei: de omzet van de bedrijfssector Mobility zal naar verwachting toenemen met ruim 10 procent in 2023.
  • Markus Heyn: “Software is cruciaal voor meer comfort en duurzaamheid.”
  • Elektromobiliteit: Bosch is goed op weg om zijn omzetdoel van 6 miljard euro te bereiken tegen 2026.

Stuttgart en München, Duitsland – Software is cruciaal voor de mobiliteit van de toekomst. Als geen ander bedrijf weet Bosch domeinoverschrijdende oplossingen en technologieën aan te bieden voor softwaregedefinieerde voertuigen – van centrale boordcomputers tot cloudoplossingen en halfgeleiders. Bosch heeft daarbij het voordeel dat het niet alleen sterk is in autosoftware, maar ook in de benodigde hardware. Bovendien kent het bedrijf al een sterke groei in het segment van boordcomputers. Alleen al met computers voor rijhulp- en infotainmentsystemen verwacht Bosch tegen 2026 een omzet van 3 miljard euro. Globaal gezien laat Bosch een positieve bedrijfsgroei zien, maar de situatie blijft volatiel en uitdagend.

In de bedrijfssector Mobility zal de omzet na correctie voor wisselkoerseffecten in 2023 naar verwachting groeien met ruim 10 procent. Die groei omvat prijseffecten, maar ook sterke volumestijgingen. “Bosch is een expert in software en gebruikt die expertise om de mobiliteit van de toekomst vorm te geven. Onze technologie zal softwaregedefinieerde voertuigen mogelijk maken en helpen om ze op de weg te brengen”, zei dr. Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch, tijdens IAA Mobility 2023 in München.

“In de softwaregedefinieerde toekomst van mobiliteit is niet enkel hardware van vitaal belang, maar ook de interactie tussen software van verschillende bronnen”, aldus Hartung. Meer dan ooit positioneert Bosch zich als een softwarebedrijf voor mobiliteit, terwijl het ook zijn hardware-expertise verder blijft ontwikkelen. In dat kader zal het bedrijf de bedrijfssector Mobility reorganiseren vanaf 1 januari 2024. Op die manier zal er nog intenser over de divisies heen samengewerkt kunnen worden. Bosch stelt alleen al in Mobility 38.000 softwareontwikkelaars te werk – meer dan eender welk ander bedrijf in de automobielsector.

Software van Bosch maakt mobiliteit veiliger en duurzamer

Softwaregedefinieerde voertuigen vereisen een nieuwe, gecentraliseerde IT- en elektronica-architectuur. Bosch behoort tot de weinige bedrijven die zo’n architectuur ontwikkelen en weten hoe ze de interactie tussen auto-elektronica en de cloud moeten sturen. Het bedrijf biedt hardware-onafhankelijke software die op chips van verschillende fabrikanten werkt. Dat maakt bijvoorbeeld speciale middleware mogelijk voor rijhulpsystemen en geautomatiseerde rijsystemen, wat helpt om software en hardware van elkaar los te koppelen. Voertuigen waarbij de software het uitgangspunt is van het design en de ontwikkeling, kunnen bestuurders een gepersonaliseerde, digitale rijervaring bieden. Bestuurders kunnen via software-updates ‘over the air’ profiteren van nieuwe functies in hun auto. “We zijn de voortdurende updates op onze slimme apparaten gewoon geraakt. Ook voor auto’s moeten er steeds nieuwe functies toegevoegd kunnen worden, los van facelifts of modelwijzigingen. Met de oplossingen voor autosoftware van Bosch kunnen auto’s meer”, benadrukt dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur en voorzitter van de Mobility-bedrijfssector. “Software is namelijk een cruciaal element voor meer comfort en duurzaamheid”, gaat hij verder. In elektrische auto’s ondersteunt software bijvoorbeeld het geconnecteerde energie- en temperatuurbeheer, waardoor de oplaadtijd van de batterij met zo’n 20 procent verkort wordt.

De bedrijfsactiviteiten op het vlak van elektromobiliteit ontwikkelen zich goed voor Bosch. Het bedrijf is goed op weg om tegen 2026 een omzet van 6 miljard euro te behalen. Zelfs vorig jaar kon Bosch de productie van onderdelen voor elektrische auto’s opvoeren met zo'n 50 procent. In 2023 zal alleen al de productie van elektrische motoren verdubbelen. Ook de software van Bosch speelt een belangrijke rol in de sector van de elektromobiliteit als geheel, bijvoorbeeld in geautomatiseerde systemen voor batterijrecyclage. Software kan niet alleen de herkomst en de staat van batterijen identificeren, maar gebruikers ook begeleiden doorheen processtappen. Zo wordt een snelle en eenvoudige demontage van batterijpacks mogelijk.

Nieuw besturingsconcept dat onafhankelijk is van hardware

Hoewel de ontwikkeling van hardware en software steeds vaker gescheiden gebeurt, kunnen ze elkaar toch wederzijdse voordelen bieden. Dat is bijvoorbeeld erg duidelijk bij moderne systemen voor ongevallendetectie, zoals de nieuwe ESP-generatie. De grootste innovatie op dat vlak is een nieuw besturingsconcept: Vehicle Dynamics Control 2.0. Die software kan niet enkel in het remsysteem ingrijpen, maar ook in de elektrische aandrijving en het elektrische besturingssysteem. Dat biedt bestuurders meer veiligheid: ze hoeven minder tegen te sturen en ook de remafstand is korter. Het grootste voordeel voor autofabrikanten is dat het nieuwe besturingssysteem in een centrale boordcomputer of in de ESP-regelunit geïntegreerd kan worden, en dat het in de toekomst als zelfstandig softwarepakket beschikbaar zal zijn. Het zal deel uitmaken van Vehicle Motion Management, een softwareoplossing die alle voertuigbewegingen centraal coördineert vanuit de remmen, het stuur, de aandrijving en het chassis.

Het belang van de industriële technologie van Bosch in de volledige waardeketen

De software van Bosch verandert echter niet alleen de manier waarop we rijden, maar ook de manier waarop voertuigen geproduceerd worden. Het bedrijf beveiligt bijvoorbeeld de toeleveringsketens in de automobielsector met behulp van een track-and-trace-oplossing. Door de positie en staat van transportkratten in real time te registreren, maakt de oplossing een transparante en veilige tracering mogelijk. Daarnaast helpt de Industry 4.0-software Nexeed de huidige schrootpercentages van 10 tot 15 procent in batterijcelfabrieken aanzienlijk terug te dringen. Bovendien kan Bosch gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI) om in een vroeg stadium fouten en onregelmatigheden in de autoproductie te detecteren, wat de productiekosten verlaagt. Bosch maakt al in 50 van zijn fabrieken gebruik van die AI-software. In de vestiging van het Turkse Bursa hielp de software bijvoorbeeld om de productiekosten met bijna 10 procent te verlagen.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met haar zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën haar innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van haar bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook haar expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om de langdurige voortbestaan van het bedrijf en met name haar financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?