Suche

Persbericht #Artificial Intelligence
Deel persbericht

Beter dan een paar ogen: Bosch-camera met AI voor rijassistentie en geautomatiseerd rijden

artificial intelligence bosch iaa screen

Bosch streeft ernaar marktleider te worden in cameratechnologie

  • Harald Kröger: “We willen dat auto’s betere bestuurders worden dan mensen.”
  • Voor een betrouwbare objectherkenning heeft de Bosch-camera een unieke multi-path benadering.
  • AI ontworpen door Bosch: de camera verbetert de bestaande rijhulpsystemen en breidt de toepassingsmogelijkheden uit.

Peter De Troch >

Geautomatiseerd rijden staat voor de geleidelijke vervanging van mensen achter het stuur van een auto door technologie. Maar het is meer dat dat: “We willen van auto’s betere bestuurders maken dan mensen en zo de verkeersveiligheid vergroten. Met andere woorden, de technologie moet betrouwbaarder werken dan mensen”, zegt Harald Kröger, lid van de raad van bestuur van Bosch. Dat is een grote uitdaging, met name op het gebied van surround-sensing (het waarnemen van de omgeving). Een geautomatiseerd voertuig kan alleen de juiste – en vooral veilige – rijstrategie kiezen, als het te allen tijde weet wat er precies om zich heen gebeurt. Bosch gebruikt verschillende technologieën voor surround-sensing, waaronder ultrasoon geluid, radar en video. Als het gaat om de structuur en functie, komen camera’s het dichtst bij het menselijke oog. Daarom zijn ze van onschatbare waarde voor geautomatiseerd rijden en spelen ze nu al een belangrijke rol in de ondersteuning van bestuurders. Bosch is er nu in geslaagd om autocameratechnologie naar een hoger niveau te tillen. De nieuwe technologie van Bosch wordt vanaf 2019 in voertuigen geïntroduceerd. De combinatie van de unieke multi-path benadering en artificiële intelligentie (AI) voor objectherkenning maakt surround-sensing veel betrouwbaarder en het wegverkeer veiliger. Bosch streeft ernaar marktleider te worden en dé maatstaf te zijn voor alles wat met cameratechnologie te maken heeft.

Menselijke bestuurders: kijken maar niet zien

Auto’s met rijhulpsystemen, automatische noodremsystemen en geautomatiseerde rijsystemen moeten alle objecten in hun omgeving kunnen zien. Bovendien moeten ze in een oogwenk kunnen detecteren of een object relevant is voor hun rijstrategie. Daarnaast moeten ze even snel kunnen bepalen wat hun reactie op relevante objecten moet zijn. Moeten ze remmen, uitwijken of de weg verderzetten? In tegenstelling tot het menselijke oog is de nieuwe Bosch MPC3 mono-videocamera geoptimaliseerd om dergelijke beslissingen te kunnen nemen. Voor de mens is kijken één ding, maar echt herkennen wat onze ogen zien is een heel andere zaak. Onze ogen mogen dan wel wonderen van de natuur zijn, maar we hebben onze zwakheden als het gaat om visuele waarneming. Het is niet omdat we iets zien dat we het herkennen en begrijpen. Veel bestuurders die betrokken zijn bij ongevallen zeggen dat ze in de goede richting hebben gekeken, maar de andere partij niet hebben opgemerkt. Naar schatting zijn tot 50 procent van de aanrijdingen in het wegverkeer aan dit fenomeen te wijten. De nieuwe Bosch-camera is in dit opzicht superieur aan het menselijke oog: het raakt niet vermoeid en werkt na uren rijden nog net zo goed als tijdens de eerste kilometer.

Bosch-technologie maakt nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen mogelijk

De grote kracht van de nieuwe technologie ligt in de robuuste objectherkenning, mogelijk gemaakt door de multi-path benadering van Bosch. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van artificiële intelligentie. De ingenieurs van Bosch hebben de camera bijvoorbeeld geleerd om betrouwbaar te detecteren of de rand van de weg begaanbaar is, zelfs zonder wegmarkeringen. Deze camera-intelligentie is gebaseerd op de knowhow van Bosch en geïntegreerd in een chip, V3H, die door het Japanse bedrijf Renesas is gemaakt. Het kan ook de bestaande rijhulpsystemen verbeteren en het toepassingsgebied ervan uitbreiden. Daarnaast kan het de automatische noodremsystemen verbeteren om te voorkomen dat voertuigen verschillende soorten dieren raken. Ook kan het noodremsysteem betrouwbaarder worden omdat de camera voetgangers kan herkennen, zelfs wanneer ze gedeeltelijk verborgen zijn. De innovatie van Bosch verbetert ook de herkenning van verkeersborden. De nieuwe Bosch-camera is voorzien van optische karakterherkenning die tekst en cijfers op verkeersborden betrouwbaar leest en deze informatie aan de bestuurder toont op een dashboarddisplay.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met haar zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën haar innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van haar bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook haar expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om de langdurige voortbestaan van het bedrijf en met name haar financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?