Suche

Persbericht #Mobility Solutions
Deel persbericht

Meer en meer auto's in Nederland hebben noodremsystemen

rijhulpsystemen bosch

Bosch-analyse: rijhulpsystemen worden steeds populairder

  • 45 procent van de in 2017 nieuw geregistreerde auto’s in Nederland is uitgerust met een noodremsysteem
  • Dirk Hoheisel: “Rijhulpsystemen zijn niet alleen leuke gadgets die het rijden comfortabeler maken. Ze kunnen ook levens redden”

Of het nu gaat om automatische parkeerhulpsystemen, rijstrookassistentie of vermoeidheidsdetectie: wie vandaag een nieuwe auto koopt, maakt grote kans dat een van deze rijhulpsystemen standaarduitrusting is. De installatieratio van rijhulpsystemen blijft toenemen in Europa. “Steeds meer bestuurders willen dat hun auto meedenkt en zelf meestuurt,” zegt Dr Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Eerder verrassend zijn het niet de premiumauto’s die het vaakst parkeerhulpsystemen als standaarduitrusting hebben. Integendeel, deze systemen zijn het vaakst terug te vinden bij compacte en middenklasse modellen. Dat blijkt uit een door Bosch uitgevoerde analyse in acht Europese landen van de installatie van rijhulpsystemen bij nieuw geregistreerde auto’s in 2017. Parkeerhulpsystemen (van parkeersensoren tot achteruitkijkcamera’s tot automatische parkeersystemen) blijven in Nederland erg populair, met een installatiegraad van 62 procent.

EU wil noodremsystemen verplicht maken

Parkeerhulpsystemen staan op de eerste plaats in de lijst van meest gewenste rijhulpsystemen. Daarna volgen de automatische noodremsystemen. Deze helpen een dreigend ongeval te voorkomen of de gevolgen ervan te verzachten. “Rijhulpsystemen zijn niet alleen leuke gadgets die het rijden comfortabeler maken. Ze kunnen ook levens redden,” zegt Dirk Hoheisel. De Europese Unie werkt momenteel aan een regelgeving die automatische noodremsystemen verplicht zou maken vanaf 2022. Het Wereldforum voor Harmonisatie van Voertuigvoorschriften (World Forum for Harmonization of Vehicle Registration), dat deel uitmaakt van de UNECE (UN Economic Commission for Europe) heeft hier een verordering opgesteld die hiervoor de voorwaarden vastlegt. Het Forum beveelt aan dat er in de toekomst alleen nog personenauto’s mét noodremsysteem op de markt worden gebracht. UNECE schat dat noodremsystemen 1.000 levens per jaar kunnen redden in de EU. Nederland geeft alvast het goede voorbeeld. In 2017 waren 45 procent van de nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Ter vergelijking: in 2016 had 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een automatisch noodremsysteem.

Rijhulpsystemen worden steeds populairder in Europa

Ook in andere Europese landen worden rijhulpsystemen steeds populairder. Frankrijk is met een installatieratio van 85 procent de absolute leider op het gebied van parkeerhulpsystemen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (68 procent) en Duitsland (66 procent). Italiē staat achteraan met 44 procent van de nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een parkeerhulpsysteem. België en Duitsland zijn met een installatiegraad van 54 procent voortrekkers op het gebied van automatische noodremsystemen. Daarna volgt Nederland waar 45 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een automatisch noodremsysteem heeft. In Rusland zijn dergelijke systemen amper aanwezig: slechts 6 procent van de nieuw geregistreerde auto’s heeft een automatisch noodremsysteem.

Rijhulpsystemen bewaren het overzicht in complexe situaties en redden levens door ongevallen te helpen voorkomen. Bosch ontwikkelde daarom een breed scala aan rijhulpsystemen die de taak van bestuurders verlichten en bestuurder en passagiers beschermen. Met de constante ontwikkeling van rijhulpsystemen heeft Bosch ook de technische basis gelegd voor geautomatiseerd rijden. Door deze expertise is het bedrijf vandaag een belangrijke innovator in vele domeinen van het geautomatiseerd rijden: van omgevingssensoren tot artificiële intelligentie tot de elektronische controle van remmen, aandrijving en besturing.

Bosch-onderzoek op basis van statistieken van nieuw geregistreerde auto’s in 2017

In Nederland werden in 2017 414.438 nieuwe voertuigen ingeschreven (cijfers BOVAG). Op basis van gegevens van het markonderzoeksbureau JATO Dynamics analyseerde Bosch de aanwezigheid van rijhulpsystemen in nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België, Nederland en Rusland. Bosch onderzoekt deze gegevens al sinds 2013.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met haar zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën haar innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van haar bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook haar expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om de langdurige voortbestaan van het bedrijf en met name haar financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht