Suche

Bosch-analyse: rijhulpsystemen zetten sterke opmars verder

Parkeerhulp en noodremsystemen zijn populairste rijhulpsystemen

  • In de meeste auto’s zijn parkeerhulpsystemen reeds standaarduitrusting
  • In Nederland was 39 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een noodremsysteem
  • Het aantal auto’s met rijstrookassistentie bedroeg in Nederland 24 procent
  • Recent geïntroduceerde file-assistentie is eerste gedeeltelijk geautomatiseerde toepassing
  • Bosch verwacht in 2019 een omzet van twee miljard euro door de verkoop van rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen Bosch

Wie vandaag In Nederland en in andere landen van Europa een nieuwe auto koopt, hecht steeds meer belang aan elektronische assistentie en rijhulpsystemen. “We zien een duidelijke trend. Binnenkort is het net zo normaal dat een auto is uitgerust met rijhulpsystemen dan dat hij een radio of ESP heeft,” zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Hij verwijst daarbij naar een door Bosch uitgevoerde analyse van de installatiegraad van rijhulpsystemen in nieuw geregistreerde auto’s in verschillende Europese landen. Volgens deze analyse worden parkeerhulp- en noodremsystemen steeds populairder, evenals rijstrookassistentie. Zo was in Nederland 61 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met parkeerhulp. Dit varieert van parkeersensoren tot automatische parkeersystemen. Tweede op de populariteitsschaal zijn de automatische noodremsystemen, die de bestuurder in een noodsituatie waarschuwen of de auto tot stilstand brengen. In Nederland was in 2016 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s met dergelijk systeem uitgerust. Rijstrookassistentie was op 24 procent van de nieuw geregistreerde auto’s aanwezig.

Rijhulpsystemen zijn steeds meer standaarduitrusting

Parkeerhulp, noodremsystemen en rijstrookassistentie zijn de meest populaire systemen in zowel de UK, Nederland, België en Frankrijk. In Frankrijk zijn parkeerhulpsystemen zeer wijd verspreid: 67 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s aldaar zijn uitgerust met een of andere vorm van parkeerhulp. Parkeerhulpsystemen zijn ook steeds meer standaarduitrusting: 63 procent van de nieuwe auto’s hadden in 2016 standaard een parkeerhulpsysteem. Noodremsystemen zijn dan weer erg populair in België en Nederland: 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in deze landen was uitgerust met een noodremsysteem. Dat is het hoogste percentage in Europa.

Bosch groeit sneller dan de markt van rijhulpsystemen

Rijhulpsystemen helpen bestuurders in verwarrende of kritische verkeerssituaties en zijn een belangrijke stap naar de ongevallen- en stressvrije mobiliteit van de toekomst. Mochten alle voeruitgen in Duitsland een automatisch noodremsysteem hebben, dan zouden tot 72 procent van alle kop- staartongevallen met letsels vermeden kunnen worden. De installatiegraad van rijhulpsystemen neemt voortdurend toe. Als grootste aanbieder van dergelijke systemen, profiteert ook Bosch hiervan. “De markt groeit momenteel met 20 procent, maar Bosch groeit nog sneller,” zegt Gerhard Steiger, president van de Bosch-divisie Chassis Systems Control. In 2019 verwacht Bosch de kaap van 2 miljard euro omzet door de verkoop van rijhulpsystemen te overschrijden. De kaap van 1 miljard euro werd al bereikt in 2016. Op dit moment evolueert de technische ontwikkeling steeds meer naar geautomatiseerd rijden. De Bosch- analyse toont aan dat de file-assistent, de eerste gedeeltelijk geautomatiseerde functie, stilaan een plaatsje verovert op de markt. In een file volgt de auto automatisch het voorliggende voertuig en neemt taken als starten en versnellen, maar ook remmen en sturen binnen de eigen rijbaan over. Van alle nieuwe auto’s die in Duitsland met ACC zijn uitgerust, heeft de helft ervan ook een file- assistent. Dat is het geval voor 9 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland in 2016.

Bosch-analyse gebaseerd op de statistieken van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s

Op basis van de registratiegegevens van nieuwe auto’s in Europa in 2016 en data aangeleverd door het business intelligence-bedrijf IHS Markit analyseerde Bosch deze gegevens voor het segment van de personenauto’s en noteerde welke rijhulpsystemen werden aangeboden – standaard of als optie. Bosch onderzoekt deze gegevens al sinds 2013 voor Duitsland, de UK, Nederland en België. Voor 2016 werden ook Frankrijk, Italië en Rusland aan het lijstje toegevoegd.

Tags: Automated driving, driver assistance system, road safety

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland