Van Europa tot Noord-Amerika en China: directe benzine-injectie wordt steeds meer standaard uitrusting op de belangrijkste automerken. Deze tendens wordt voornamelijk gestimuleerd door strengere emissienormen wereldwijd. Meer en meer landen introduceren wetgeving ter vermindering van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Autofabrikanten richten zich daarom meer en meer op efficiëntere aandrijflijnen, en dan met name op compacte, verkleinde motoren met turbolading en directe benzine-injectie, zoals bijvoorbeeld de 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford of the 1.4-liter Turbo FSI-motor van de Volkswagen Groep. En er is nog meer op komst: tegen 2016 zullen de helft van de nieuwe auto’s in Europe uitgerust zijn met directe benzine-injectie.
“De markt van de directe benzine-injectietechnologie groeit sterk,” zegt Dr. Rolf Bulander, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmnH verantwoordelijk voor aandrijftechnologie. In 2012 leverde Bosch meer dan vijf miljoen injectiesystemen en er wordt verwacht dat dit aantal tegen 2015 zal stijgen tot negen miljoen. Dat betekent dat Bosch nu al marktleider is in dit segment. Robert Bosch GmbH heeft zelfs een hoger marktaandeel met rechtstreekse benzine-injectie bereikt dan de toch al indrukwekkende cijfers voor de klassieke benzine-poortinjectiesystemen.
Daarnaast noteert Bosch op de wereldwijde markt dubbele groeicijfers met zijn directe benzine-injectietechnologie. Binnen een paar jaar sluiten ook Amerika en China aan Europa is de wieg van deze technologie en bijgevolg ook de belangrijkste markt. In 2013 was circa 40 procent van alle nieuwe auto’s in Europa uitgerust met directe benzine-injectietechnologie. Tegen 2020 verwacht Bosch in deze regio een marktaandeel van 60 procent. “Op dit moment is onze directe benzine-injectie ‘booming business’ in Europa. Maar binnen een paar jaar zal een deel van de actie verschuiven naar Amerika en China,” zegt Bulander. De komende jaren zal de markt voor directe benzine-injectie in Amerika enorm toenemen, omdat ruim 90 procent van alle voertuigen in die regio zijn uitgerust met benzinemotoren. Tegelijkertijd legt de Amerikaanse overheid strenge emissienormen op waaraan autofabrikanten tegen 2025 moeten voldoen.
Wetgevers in China leggen een gelijkaardige druk op. Ook daar bedraagt het aandeel van benzinemotoren bij personenauto’s ruim 90 procent. Bovendien krijgt de markt sinds het midden van dit decennium dankzij de ontluikende middenklasse steeds meer dynamiek. Bosch voorspelt daarom dat tegen 2020 een derde van alle nieuw geregistreerde voertuigen in China is uitgerust met directe benzine-injectietechnologie.
Om gelijke pas te houden met de groei in deze regio’s heeft Bosch productiesites in Bamberg en Nuremberg (Duitsland) en in Bursa (Turkije). Daarnaast produceert Bosch ook onderdelen voor directe injectie in Charleston (VS), San Luis Potosi (Mexico) Wuxi (China) en Daejeon (Korea).