- Aankoopprijs van het 50-procent-aandeel bedraagt 3 miljard euro, plus een dividend van 250 miljoen euro
- BSH wordt een 100-procent dochteronderneming van de Bosch Groep
- BSH mag het merk Siemens op lange termijn verder gebruiken
- Afronding van de transactie wordt in de eerste helft van 2015 verwacht
Stuttgart/München – Bosch en Siemens zijn overeengekomen dat Robert Bosch GmbH het 50-procent-aandeel van Siemens in de joint venture ‘BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (BSH)’ overneemt. De transactie werd goedgekeurd door zowel de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van Bosch als de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van Siemens. De aankoopprijs bedraagt in totaal 3 miljard euro. Voor de afronding van de transactie wordt er ook een dividend van 250 miljoen euro vanuit BSH aan Bosch en Siemens betaald.
De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten, zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2015 worden afgerond. BSH wordt dan een volledige dochteronderneming van de Bosch Groep. In het kader van de transactie, krijgt BSH de toestemming krijgen om op lange termijn de huishoudapparaten onder het merk Siemens verder te produceren en te verkopen.
’BSH is sinds vele jaren een succesvolle en winstgevende onderneming. Strategisch en technologisch past het bedrijf perfect bij de Bosch Groep’ zegt Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. Net zoals de Bosch Groep streeft ook BSH een innovatieve langetermijnstrategie na, bekleedt het internationaal een sterke positie en is het toegewijd aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
“Met de verkoop van onze BSH-aandelen willen wij ons verder blijven toespitsen op onze kernactiviteiten. Bosch en Siemens hebben binnen een sterk partnerschap in de afgelopen decennia, BSH tot een succesvolle en toonaangevende onderneming op vlak van huishoudapparaten gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat de volledige overname van BSH door Bosch een stevige en duurzame structuur biedt voor klanten, distributiepartners en medewerkers van BSH, omdat het zowel continuïteit als nieuwe perspectieven met elkaar verenigd”, zegt Ralf P. Thomas, CFO van Siemens. “De onderhandelingen met Bosch waren altijd constructief en gebaseerd op wederzijds vertrouwen.”
In 1967 voegden Bosch en Siemens hun activiteiten op het vlak van huishoudapparaten samen en ontstond de joint venture BSH. Sindsdien ontwikkelde BSH zich tot grootste fabrikant van huishoudelijke apparaten in Europa en werd het met ongeveer 10,5 miljard euro omzet in 2013 en ongeveer 50.000 medewerkers wereldwijd een toonaangevende globale onderneming in deze sector.
Het productportfolio omvat een breed spectrum aan huishoudapparaten dat gaat van fornuizen, ovens en afzuigkappen, vaatwassers, wasmachines, droogkasten, diepvries- en koelkasten tot kleine huishoudapparaten zoals stofzuigers, koffiemachines, waterkokers, strijkijzers en haardrogers.
’BSH past erg goed bij onze slogan van ’Technologie voor het leven’ legt Denner uit. De producent van huishoudapparaten wil met zijn producten en diensten het leven van mensen wereldwijd gemakkelijker en aangenamer maken met intelligente, uiterst comfortabele en gebruiksvriendelijke technologieën en zeer efficiënte apparaten , daarbij rekening houdend met het behoud van natuurlijke hulpbronnen.
Op technologisch vlak zijn er ook opportuniteiten tot intensieve samenwerking tussen Bosch en BSH en dit in toekomstgerichte domeinen zoals het internet der dingen en diensten. “Door de toepassing van Smart Home-concepten kan het gebruik van huishoudapparaten in de toekomst nog energie-efficiënter gemaakt worden en zal ook de gebruikersvriendelijkheid verder toenemen” legt Uwe Raschke uit, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH, verantwoordelijk voor de divisie Consumentenproducten waartoe ook BSH behoort. Op dit moment wordt de omzet van BSH niet meegenomen in de cijfers van de Bosch Groep. Na aftrek van belastingen wordt het pro rata in de winstcijfers mee opgenomen.
’Met de overname van alle BSH-aandelen, komen we in handen van een sterke eigenaar - een eigenaar met een visie op lange termijn die ons zal steunen in onze toekomstige strategische ontwikkeling’, zegt Dr. Karsten Ottenberg, CEO van BSH. Om het doel van de verdubbeling van de omzet tegen 2025 te realiseren, wil BSH meer investeren in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in zijn merken.
’Na een meer dan 45 jaar goede samenwerking met Siemens biedt Bosch, door de overname eveneens een perspectief op lange termijn voor de BSH- medewerkers”, besluit Raschke.
Perscontact:
Robert Bosch Benelux
Peter De Troch
Phone: +32 2 525 5346
Email: peter.detroch@be.bosch.com
Siemens AG
Wolfram Trost,
Phone:+ 49 89 636-34794
Email: wolfram.trost@siemens.com