Bosch neemt Siemens-aandeel van ‘BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH’ over

- Aankoopprijs van het 50-procent-aandeel bedraagt 3 miljard euro, plus een dividend van 250 miljoen euro

- BSH wordt een 100-procent dochteronderneming van de Bosch Groep

- BSH mag het merk Siemens op lange termijn verder gebruiken

- Afronding van de transactie wordt in de eerste helft van 2015 verwacht

Stuttgart/München – Bosch en Siemens zijn overeengekomen dat Robert Bosch GmbH het 50-procent-aandeel van Siemens in de joint venture ‘BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (BSH)’ overneemt. De transactie werd goedgekeurd door zowel de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van Bosch als de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van Siemens. De aankoopprijs bedraagt in totaal 3 miljard euro. Voor de afronding van de transactie wordt er ook een dividend van 250 miljoen euro vanuit BSH aan Bosch en Siemens betaald.

De transactie, die nog moet worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten, zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2015 worden afgerond. BSH wordt dan een volledige dochteronderneming van de Bosch Groep. In het kader van de transactie, krijgt BSH de toestemming krijgen om op lange termijn de huishoudapparaten onder het merk Siemens verder te produceren en te verkopen.

’BSH is sinds vele jaren een succesvolle en winstgevende onderneming. Strategisch en technologisch past het bedrijf perfect bij de Bosch Groep’ zegt Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. Net zoals de Bosch Groep streeft ook BSH een innovatieve langetermijnstrategie na, bekleedt het internationaal een sterke positie en is het toegewijd aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

“Met de verkoop van onze BSH-aandelen willen wij ons verder blijven toespitsen op onze kernactiviteiten. Bosch en Siemens hebben binnen een sterk partnerschap in de afgelopen decennia, BSH tot een succesvolle en toonaangevende onderneming op vlak van huishoudapparaten gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat de volledige overname van BSH door Bosch een stevige en duurzame structuur biedt voor klanten, distributiepartners en medewerkers van BSH, omdat het zowel continuïteit als nieuwe perspectieven met elkaar verenigd”, zegt Ralf P. Thomas, CFO van Siemens. “De onderhandelingen met Bosch waren altijd constructief en gebaseerd op wederzijds vertrouwen.”

In 1967 voegden Bosch en Siemens hun activiteiten op het vlak van huishoudapparaten samen en ontstond de joint venture BSH. Sindsdien ontwikkelde BSH zich tot grootste fabrikant van huishoudelijke apparaten in Europa en werd het met ongeveer 10,5 miljard euro omzet in 2013 en ongeveer 50.000 medewerkers wereldwijd een toonaangevende globale onderneming in deze sector.

Het productportfolio omvat een breed spectrum aan huishoudapparaten dat gaat van fornuizen, ovens en afzuigkappen, vaatwassers, wasmachines, droogkasten, diepvries- en koelkasten tot kleine huishoudapparaten zoals stofzuigers, koffiemachines, waterkokers, strijkijzers en haardrogers.

’BSH past erg goed bij onze slogan van ’Technologie voor het leven’ legt Denner uit. De producent van huishoudapparaten wil met zijn producten en diensten het leven van mensen wereldwijd gemakkelijker en aangenamer maken met intelligente, uiterst comfortabele en gebruiksvriendelijke technologieën en zeer efficiënte apparaten , daarbij rekening houdend met het behoud van natuurlijke hulpbronnen.

Op technologisch vlak zijn er ook opportuniteiten tot intensieve samenwerking tussen Bosch en BSH en dit in toekomstgerichte domeinen zoals het internet der dingen en diensten. “Door de toepassing van Smart Home-concepten kan het gebruik van huishoudapparaten in de toekomst nog energie-efficiënter gemaakt worden en zal ook de gebruikersvriendelijkheid verder toenemen” legt Uwe Raschke uit, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH, verantwoordelijk voor de divisie Consumentenproducten waartoe ook BSH behoort. Op dit moment wordt de omzet van BSH niet meegenomen in de cijfers van de Bosch Groep. Na aftrek van belastingen wordt het pro rata in de winstcijfers mee opgenomen.

’Met de overname van alle BSH-aandelen, komen we in handen van een sterke eigenaar - een eigenaar met een visie op lange termijn die ons zal steunen in onze toekomstige strategische ontwikkeling’, zegt Dr. Karsten Ottenberg, CEO van BSH. Om het doel van de verdubbeling van de omzet tegen 2025 te realiseren, wil BSH meer investeren in onderzoek en ontwikkeling, maar ook in zijn merken.

’Na een meer dan 45 jaar goede samenwerking met Siemens biedt Bosch, door de overname eveneens een perspectief op lange termijn voor de BSH- medewerkers”, besluit Raschke.

Perscontact:

Robert Bosch Benelux

Peter De Troch

Phone: +32 2 525 5346

Email: peter.detroch@be.bosch.com

Siemens AG

Wolfram Trost,

Phone:+ 49 89 636-34794

Email: wolfram.trost@siemens.com

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.000 medewerkers (situatie op 31 december 2019). Het bedrijf realiseerde in 2019 een omzet van 77,7 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Connected Mobility en Industry 4.0. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiasmeren. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 72,600 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 126 locaties wereldwijd, inclusief ongeveer 30,000 softwareontwikkelaars.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 403.000 medewerkers (situatie op 31 december 2019). Volgens voorlopige cijfers realiseerde het bedrijf in 2019 een omzet van 77,9 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Smart City, Connected Mobility en Industry 4.0. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiasmeren. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch ongeveer 72,000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, http://www.twitter.com/BoschNederland, www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands/ en YouTube: Bosch the Netherlands

Explore more

Ben je nog steeds op zoek naar iets?