Bosch presenteert nieuwe technologische ontwikkelingen voor de aftermarket

Hoogwaardige bougies

Bosch ontwikkelde nieuwe, zeer krachtige bougies om te voldoen aan de specifieke eisen van motoren met directe benzine-injectie. Dankzij de verbeterede mechanische weerstand, verkregen door het vernieuwde ontwerp van het isolatiemateriaal, kan de bougie in de verbrandingskamer een druk tot 250 bar aan. Dat is de gebruikelijke druk bij moderne benzineinjectiesystemen. Door het gebruik van nieuwe keramische materialen kan de diëlektrische kracht worden verhoogd tot 45 kV. Door de verbeterde isolatiekenmerken voldoet deze hoogwaardige bougie aan de toegenomen ontstekingsvereisten voor directe benzine-injectiemotoren. De ontsteking van het lucht/brandstofmengsel is verbeterd voor elke fase in het werkingsproces van de motor. Dat leidt tot een verhoogde efficiëntie van de motor en een lager brandstofverbruik.

Bij de ontwikkeling van deze nieuwe bougies konden de ingenieurs van Bosch beroep doen op de zeer uitgebreide knowhow van Bosch als toeleverancier van directe benzine-injectiesystemen, de opgedane ervaring in motorsport en de 111-jarige traditie in de productie van bougies. De nauwe samenwerking met autofabrikanten vergemakkelijkt de specifieke aanpassing van de bougies naar de respectieve types motoren. De bougies en hun centrale elektrode uit hoogwaardig metaal worden door middel van 360-graden laserlassen geproduceerd.

Aerotwin Plus-wisserbladen

Met het nieuwe adaptersysteem en de innovatie wisrubbertechnologie Power Protection Plus (PPP) heeft Bosch het Aerotwin-wisserblad verder verfijnd. Door een combinatie van vier adapters met 15 verschillende lengtes wisbladen kunnen meer dan 100 voertuigspecifieke wisserbladensets vervangen worden. Dankzij dit nieuwe adaptersysteem past elk wisblad op tien verschillende wisarmen. Hierdoor wordt met 15 referenties 96 procent van het voertuigenpark afgedekt en daalt ook de stockagekost voor de distributeur en de werkplaats. De attractieve en duidelijke verpakking illustreert hoe het wisblad correct gemonteerd moet worden. Daarnaast kan via een QR-code een bijhorende montagevideo gedownload worden.

Een bijkomende nieuwigheid aan de Aerotwin is de wisrubbertechnologie met gepatenteerde PPP-coating. Deze technologie garandeert optimale wisprestaties zonder strepen bij alle weersomstandigheden. De levensduur van de wisbladen wordt verlengd door het gebruik van deze coating op de wislip, die hierdoor minder slijtagegevoelig is. Daarnaast vermindert de Power Plus Technologie de wrijvingscoëfficiënt aanzienlijk. Hierdoor glijdt het wisblad soepel en stil over de voorruit, zelfs bij lichte regen.

Nieuwe kopervrije remblokken

Bosch lanceert kopervrije remblokken voor namontage in de werkplaats. Koper wordt in conventionele remmen gebruikt om een betere warmteafvoer te verzekeren en om piepende geluiden of trillingen te vermijden. Omdat de koperdeeltjes die bij het remmen vrijkomen als vervuilend worden beschouwd, hebben verscheiden staten in de VS beslist om de hoeveelheid koper in remblokken sterk te verminderen. De Europese Unie heeft nog geen enkele wet in dit opzicht uitgeschreven. Met het oog op de toekomst biedt Bosch vanaf vandaag al kopervrije remblokken op de Europese markt aan. Deze remblokken hebben dezelfde hoge standaard als toegepast voor eerste uitrusting, zowel wat betreft het dagelijks gebruik als bij een noodstop.

Halogeen autolamp Gigalight Plus 120

De nieuwe gloeilamp van Bosch, de Gigalight Plus 120, levert een lichtintensiteit die 120 procent hoger ligt dan bij conventionele halogeenlampen. De nieuwe lamp creëert een langere lichtkegel voor de auto en verhoogt op die manier de zichtbaarheid. Obstakels en gevaarlijke situaties worden sneller gedetecteerd waardoor de automobilist meer tijd heeft om te reageren. Het intense licht dat vergelijkbaar is met daglicht laat toe om comfortabel, veilig en ontspannen te rijden, ook over langere afstanden en in slechte weersomstandigheden.