Suche

Persbericht
Deel persbericht

Bosch Tech Day 2024: ook met zijn software maakt Bosch 'Technologie voor het leven'

Software als drijfveer voor innovatie in alle sectoren

  • Bosch-voorzitter dr. Stefan Hartung: “De software in onze producten is ‘Technologie voor het leven’, die het leven van onze klanten beter maakt.”
  • Bedrijfsdoelstelling: Bosch wil tegen het einde van het decennium een miljardenomzet realiseren met zijn software.
  • Competent en sterk team: meer dan 48.000 medewerkers houden zich bezig met softwareontwikkeling, waarvan 42.000 onder hen actief zijn in de bedrijfssector Mobility.
  • Bosch-bestuurslid dr. Markus Heyn: “We staan aan het begin van het tijdperk van software-defined vehicles.”
  • Noodzakelijke hardware: alleen al in de laatste drie jaar heeft Bosch een omzet van bijna vier miljard euro behaald met moderne boordcomputers.

Renningen, Duitsland – Programmeren, daar draait het om bij Bosch: het technologie- en dienstverleningsbedrijf breidt zijn activiteiten uit met software en services. Tegen het einde van het decennium wil Bosch een miljardenomzet realiseren met software. “Bosch is al geruime tijd ook een softwarebedrijf", zei Dr. Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch, op de Bosch Tech Day 2024 in Renningen. “Dankzij onze brede expertise speelt programmeren een centrale rol bij al onze producten.” De software in onze producten is ‘Technologie voor het leven’, die het leven van onze klanten beter maakt.”

De software van Bosch tref je vandaag al in talrijke toepassingen aan, waaronder de productielijnen van grote industriële bedrijven, veel werkplaatsen van autobedrijven en medische apparatuur. Ze waarschuwt voor spookrijders in het verkeer, beschermt waardevolle activa, regelt gebouwtechnologie en bestudeert het heelal in het internationale ruimtestation (ISS). In totaal werken 48.000 medewerkers als softwareprogrammeur voor Bosch. Maar liefst 42.000 onder hen zijn actief binnen de bedrijfssector Mobility. “De triomftocht van software zal de auto-industrie revolutionair veranderen”, zei Hartung. “Auto’s zullen in de toekomst naadloos worden geïntegreerd in de digitale wereld. Dat betekent vooral één ding: je kunt ze updaten”, voegde Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van Bosch Mobility toe. Voor nieuwe functies hoef je jouw auto niet meer naar de garage te brengen, want je kunt ze eenvoudig draadloos downloaden via software-updates ‘over the air’. Heyn: “Bosch-technologie zal ervoor zorgen dat auto’s langzamer ouder worden.” Maar het gaat niet alleen over auto’s. Ook vrachtwagens, motorfietsen en e-bikes krijgen nieuwe veiligheids- en comfortupdates. Eind 2021 heeft Bosch een smart systeem voor e-bikes geïntroduceerd. Sindsdien heeft het bedrijf een 70-tal nieuwe functies en uitbreidingen uitgerold via de eBike Flow-app. In het begin bevatten die updates vooral alarm- en trackingfuncties, tot nieuwe rijmodi.

Het softwarepotentieel volledig benutten over de bedrijfsgrenzen heen

Software en digitale diensten zijn intussen fundamentele pijlers van het succes van Bosch. Ze zijn de drijvende kracht en motor achter innovatie binnen bedrijven en sectoren. Bosch heeft zeer veel vakkennis en is een expert in mobiliteit, productie en gebouwtechnologie. Daarom willen heel wat toonaangevende IT-bedrijven met Bosch samenwerken. “Om het enorme potentieel van software en AI volledig te benutten, hebben we gelijkaardige partners nodig. Bijna geen enkel bedrijf krijgt het alleen voor elkaar. In deze context maakt opensourcesoftware het mogelijk om expertises over de bedrijfsgrenzen heen te bundelen, kosten uit te sparen en gestandaardiseerde oplossingen te ontwikkelen”, aldus Hartung.

Ook beleidsmakers kunnen een belangrijke bijdrage leveren. Bedrijven hebben immers zekerheid nodig op het vlak van AI (artificiële intelligentie), omdat die technologie steeds belangrijker wordt voor softwareontwikkeling. De recent goedgekeurde AI Act van de Europese Unie speelt daarbij een cruciale rol. Hartung: “De EU moet de AI Act nu snel omzetten in normen en standaarden. Hoewel regulering noodzakelijk is, mag deze de snelheid van de technologie niet nodeloos vertragen of zelfs innovatie verhinderen.”

Het tijdperk van software-defined vehicles begint nu

In de auto-industrie zijn software-defined vehicles (SDV) een hot topic. De ontwikkeling van nieuwe modellen vertrekt steeds meer vanuit de software. Volgens een recente studie van McKinsey zal de wereldwijde markt voor autosoftware en -elektronica in 2030 zowat 462 miljard dollar bedragen. Sinds 2023 is het aandeel van software in voertuigen verdrievoudigd. Bosch wil een grote rol spelen in die groeiende markt en wereldwijd de voorkeurspartner van autoproducenten blijven. “We staan aan het begin van het tijdperk van software-defined vehicles”, zei Heyn. “Voor Bosch is dat goed nieuws, want wij zijn expert in hardware én software. We zijn een van de weinige bedrijven die het samenspel tussen auto-elektronica en de cloud volledig beheersen.” Bosch heeft bijvoorbeeld software- en dienstenoplossingen als 'Vehicle Health' ontwikkeld. Dankzij die technologie kunnen wagenparkbeheerders hun efficiëntie verhogen en vermijden dat voertuigen stil komen te staan. Bosch heeft ook het digitale platform L.OS ontwikkeld om gespecialiseerde logistieke bedrijven te ondersteunen bij de digitalisering en vereenvoudiging van hun activiteiten. Bovendien heeft Bosch gespecialiseerde software ontwikkeld waardoor auto’s uiterst soepel en schokvrij kunnen remmen, alsof er een professionele chauffeur achter het stuur zit. De “eBrake to Zero”-functie van Bosch maakt remmen niet alleen aangenamer en comfortabeler in stop-startverkeer, maar vermindert ook wagenziekte bij passagiers. “Wij zorgen voor schokvrije stop-startsituaties met software die net zo soepel remt als een echte chauffeur”, zei Heyn.

Software-defined mobility gaat hand in hand met een veranderende voertuigarchitectuur. Zo stapt de sector af van een domeinspecifieke architectuur, en focust ze nu op een gecentraliseerde, domeinoverschrijdende IT- en elektronica-architectuur met weinig, maar zeer krachtige boordcomputers en sensoren. Momenteel wordt een auto aangedreven door ongeveer 100 besturingssystemen van verschillende producenten. Voor de besturing van een software-defined vehicle zul je in de toekomst maar een tiental boordcomputers nodig hebben. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat domeinspecifieke functies in moderne boordcomputers worden samengevoegd. Zo heeft Bosch begin dit jaar een nieuwe boordcomputer voorgesteld in samenwerking met Qualcomm. Die computer combineert voor het eerst infotainment- en rijhulpsystemen. Voor autofabrikanten betekent dat niet alleen minder bouwruimte, kabels en gewicht, maar vooral ook minder kosten. Alleen al door infotainment- en rijhulpsystemen te combineren, bespaar je tot 30 procent op besturingssystemen. Bosch is al op weg naar succes met moderne boordcomputers. In de afgelopen drie jaar heeft het bedrijf er een omzet van bijna vier miljard euro mee behaald.

Of het er nu 100 of 10 zijn: de verschillende computers en softwarepakketten in een auto moeten met elkaar verbonden zijn. Zo kunnen ze met elkaar communiceren, ook al zijn ze ontwikkeld door verschillende fabrikanten. ETAS, een dochterbedrijf van Bosch, levert daarvoor de zogenaamde middleware – de software die de communicatie tussen de fysieke onderdelen en de besturingssoftware in een auto regelt, ongeacht de leverancier. Net zoals er vandaag bijna geen auto’s zonder Bosch-onderdelen zijn, zullen er in de toekomst geen voertuigen rondrijden zonder coderegels van Bosch.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 429.000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Het bedrijf genereerde in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 90.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht