Suche

Persbericht #Mobility Solutions
Deel persbericht

Ten years of developing tram assistance systems at Bosch Engineering

Greater safety in city rail transportation

  • Successful transfer of proven automotive technology to the track
  • Automatic braking function already increasing the level of safety in city rail transportation today
  • Reduction in tram accidents by up to 40% after installation of collision warning system

Abstatt – Inattentive traffic participants who suddenly walk or drive in front of the tram present a high risk of accidents, especially in the dense, chaotic traffic of today’s city centers. “To minimize the risk of collisions in city rail transportation and to reduce stress for the drivers, we started a development project for driver assistance systems more than ten years ago which are designed especially for trams,” explains Heiko Mangold, head of the rail technology business field at Bosch Engineering. Since 2017, Bosch Engineering’s tram forward collision warning system (TFCW) has been used in passenger operations. Once an object is perceived in the detection area, the system warns the driver visually and/or acoustically of the obstacle and even brakes the tram automatically until it stops if the driver fails to react to the warning or does so too late. After the installation of the system in a German city, for example, the number of tram accidents declined by more than 40%, although the number of trams in operation increased. Currently, around 1.200 TFCW-systems are installed in trams in Europe, Australia, and North America.

Bringing automotive technology onto the track

Bosch’s wide-ranging expertise from the automotive sector forms the foundation for the assistance systems in city rail transportation. This applies to both the proven hardware, such as sensors and electronic control units, used by the millions in the passenger car and commercial vehicle sector and to the software and development methods. Components are chosen from the modular system and then tailored to the specific requirements of tram operation and the individual topographical and urban planning specifics for the region in which they are used. “By transferring the technology from the street to the track, we are able to develop assistance functions for city rail transportation with a high technical standard and degree of maturity,” says Mangold. For example, the basic functions of the system have been optimized in the past years to better detect pedestrians in situations with poor visibility and provide additional safety when moving through tunnels.

For future expansions of the system, other assistance functions known from the passenger car segment will be adapted for use in rail traffic. Tram drivers will then be supported to a greater extent in their daily range of responsibilities and the risk of an accident will be minimized even more.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.250 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 402.600 medewerkers (situatie op 31 december 2021). Het bedrijf genereerde in 2021 een omzet van 78,7 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. Met zijn meer dan 400 vestigingen wereldwijd is de Bosch Groep sinds het eerste kwartaal van 2020 CO2-neutraal. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 76.100 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 128 locaties wereldwijd, waarvan meer dan 38.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, bosch.nl, bosch.com, iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?