Suche

Persbericht #Connected Devices and Solutions
Deel persbericht

CES 2022: voor meer levenskwaliteit en een betere klimaatbescherming – Bosch groeit met geconnecteerde en slimme oplossingen

Alle productklassen van Bosch zijn connecteerbaar

  • Slimme woning: 50 procent meer connecteerbare apparaten verkocht.
  • Slimme auto’s: Bosch geeft vorm aan de softwaregedefinieerde toekomst van mobiliteit.
  • Artificiële intelligentie: sensoren waarschuwen tijdig voor bosbranden en helpen bij het stellen van geneeskundige diagnoses.
  • Bosch Tech Compass: meerderheid van de respondenten beschouwt technologie als een sleutel tot een betere wereld.
  • Bosch-CDO (Chief Digital Officer) Tanja Rückert: “We vertrouwen op artificiële intelligentie en het Internet of Things om een echte meerwaarde te bieden.”

Las Vegas – Thuis, onderweg, op het werk, in het ziekenhuis en zelfs in de ruimte: Bosch verbetert het dagelijks leven van mensen in alle situaties met intelligente en geconnecteerde oplossingen. Tegelijk ontplooit het bedrijf nieuwe zakelijke activiteiten via software, services en licenties. “Wij digitaliseren consequent onze kernactiviteit om de voordelen voor de klant te vergroten. We willen dat de verkoop van digitale producten in de toekomst ook gepaard gaat met een omzet uit dienstverlening”, zegt Tanja Rückert, Chief Digital Officer bij de Bosch Groep, op CES in Las Vegas. Om dat doel te bereiken, zet Bosch in op de koppeling van het Internet of Things (IoT) met artificiële intelligentie (AI).

Zo ontstaat er een cyclus waarbij geconnecteerde producten informatie verschaffen, die op haar beurt door middel van AI opnieuw verwerkt wordt en leidt tot software-updates voor de betreffende producten. De nadruk light hier op het voordeel voor de klanten. Zij krijgen de mogelijkheid om het product als het ware mee te ontwikkelen. De oplossingen kunnen precies op hun behoeften worden afgestemd. Daarbij eindigt noch de ontwikkeling, noch de toegevoegde waarde, met de verkoop van de producten. “We zien de combinatie van AI en het IoT als de sleutel om het grootste voordeel uit deze twee technologieën te halen”, verduidelijkt Rückert. “Dit opent niet alleen nieuwe businessmodellen voor ons. We bieden betere producten en oplossingen die een echte meerwaarde betekenen voor mens en maatschappij.”

Uitbouw van software-expertise: Bosch geeft vandaag al vorm aan de toekomst

Bosch heeft de basis lang geleden gelegd. Vanaf dit jaar zijn alle elektronische productklassen connecteerbaar. De verkoop van connecteerbare elektrische gereedschappen, huishoudelijke apparaten en verwarmingstoestellen alleen al is in een jaar tijd met de helft toegenomen: van vier miljoen stuks in 2020 tot meer dan zes miljoen in 2021. Met het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) heeft het bedrijf op het vlak van AI een sterke unit uitgebouwd die nu al ongeveer 300 miljoen euro heeft opgeleverd.

Verder vloeit er jaarlijks ruim vier miljard euro naar software-expertise in het bedrijf. Ongeveer drie miljard daarvan is bestemd voor de mobiliteitstak. Om de door software gedomineerde toekomst van mobiliteit vorm te geven, zal Bosch medio 2022 de ontwikkelingsactiviteiten voor universele voertuigsoftware in één unit bundelen. In de toekomst zal het bedrijf onder de paraplu van zijn dochterbedrijf ETAS GmbH basisvoertuigsoftware, middleware, cloudservices en ontwikkelingstools ontwikkelen en verkopen. Bosch ontwikkelt ook in een hoog tempo zijn activiteiten op het vlak van geconnecteerd en automatisch rijden. In de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf alleen al met de verkoop van bestuurdersassistentiesystemen en de bijbehorende sensortechnologie een omzet van ongeveer negen miljard euro gegenereerd.

Bosch Tech Compass: een enquête in vijf landen

Bosch Tech Compass - een representatieve enquête die werd afgenomen in vijf landen en waarvan de resultaten tijdens CES worden bekendgemaakt – laat zien wat mensen wereldwijd verwachten van nieuwe technologieën. Een overgrote meerderheid van de respondenten (72 procent) is ervan overtuigd dat technologische vooruitgang de wereld beter maakt en bijvoorbeeld een sleutel is om de klimaatverandering aan te pakken (76 procent). Tegelijk vinden vier op de vijf mensen dat technologie sterker gericht moet zijn op de grote uitdagingen van onze tijd en minder op individuele behoeften. “Ook bij Bosch zijn we overtuigd van het algemene nut van technologie”, aldus Rückert. “Als we het over hightech hebben, gaat het niet alleen om het verleggen van de grenzen van het mogelijke. We gebruiken technologie als een middel om het leven van de mensen te verbeteren, waar dan ook.”

Van ruimtevaart tot pediatrie: het sensorsysteem SoundSee van Bosch

Het sensorsysteem SoundSee is een mooi voorbeeld van het nut dat AI en connectiviteit bieden. Sinds eind 2019 bevindt SoundSee zich ook in de ruimte: het systeem wordt in het ruimtestation ISS gebruikt om met behulp van AI-algoritmen ongebruikelijke geluiden te analyseren en te signaleren wanneer onderhoud nodig is. Hier op aarde gebruikt Bosch de technologie momenteel in een gezamenlijk project met Highmark, een non-profit gezondheidsorganisatie in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Er wordt onderzocht hoe geluidstechnologie met AI kan worden ingezet om diagnoses te stellen in de pediatrie. Concreet gaan Bosch en Highmark na hoe sensoren en algoritmen zo aangepast kunnen worden dat longaandoeningen zoals astma al op jonge leeftijd kunnen worden gedetecteerd. Dat gebeurt door te luisteren naar de ademhalingspatronen en deze te evalueren. “Met innovatieve technologie de gezondheid van kinderen verbeteren – dat is voor ons hightech” stelt Mike Mansuetti, directeur van Bosch in Noord-Amerika. Het gebruik van SoundSee in de geneeskunde toont ook aan wat Bosch verstaat onder zijn motto ‘Technologie voor het leven’.

De eerste op de markt verkrijgbare gassensor met AI van Bosch beschermt zowel mens als natuur. Hij fungeert in de Silvanet Wildfire Sensor van Dryad als een soort ‘digitale neus’ die helpt om bosbranden vroegtijdig te detecteren. De sensoren van Dryad worden aan bomen bevestigd, waar ze voortdurend het plaatselijke microklimaat monitoren om beginnende branden te detecteren en de lokale instanties draadloos te waarschuwen lang voordat camera- of satellietsystemen dat kunnen. Dit kan niet alleen bescherming bieden tegen verwoesting door brand, maar kan ook helpen om de door bosbranden veroorzaakte koolstofuitstoot wereldwijd te verlagen. “Deze sensoren zullen talloze mensenlevens en woningen redden en voorkomen dat tonnen CO2 in de atmosfeer terechtkomen – en dat allemaal dankzij AI en connectiviteit”, benadrukt Mansuetti.

Hightech #LikeABosch: nieuwe campagne voor slimme oplossingen

Een nieuwe campagne van Bosch – 'High-Tech LikeABosch – with many connected, intelligent, and sustainable solutions‘ – laat met een knipoog zien met welke oplossingen het bedrijf het dagelijks leven van mensen beter maakt. De hoofdrolspeelster in de campagne gebruikt in haar dagelijkse routine oplossingen van Bosch – van een slimme bril en een geconnecteerde e-bike tot een digitale toegangsbadge op het werk. Hierdoor lijkt haar tienerzoon, die aan het begin van het filmpje verkondigt dat zijn moeder old-school is, zelf behoorlijk ouderwets.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.250 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 402.600 medewerkers (situatie op 31 december 2021). Het bedrijf genereerde in 2021 een omzet van 78,7 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. Met zijn meer dan 400 vestigingen wereldwijd is de Bosch Groep sinds het eerste kwartaal van 2020 CO2-neutraal. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 76.100 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 128 locaties wereldwijd, waarvan meer dan 38.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, bosch.nl, bosch.com, iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?