Suche

Persbericht
Deel persbericht

Nieuwe en functionele aircoservicestations ACS 563 en ACS 553 van Bosch

Nieuwe serie vervolledigt het aircoserviceportfolio van Bosch

  • Aircoservicestations voor een rendabele aircoservice van voertuigen met verbrandingsmotor en elektrische of hybride voertuigen.
  • Volautomatische processen voor snelle en efficiënte aircoservice.
  • Breed aanbod professionele aircoservice-apparatuur voor elke werkplaatsbehoefte.

Als de lente in het land is, begint voor de autowerkplaats het aircoserviceseizoen. De meeste autofabrikanten raden aan om het aircosysteem één keer per jaar te controleren en te onderhouden om te verzekeren dat het systeem altijd efficiënt en betrouwbaar werkt en ook bijdraagt aan een gezonde evenwichtige interieuromgeving.

Net op tijd voor het aircoserviceseizoen van dit jaar heeft Bosch twee nieuwe modellen aircoservicestations op de markt gebracht: de ACS 563 voor aircosystemen met R1234yf-koudemiddel en de ACS 553 voor systemen met R134a-koudemiddel. De nieuwe stations vormen een aanvulling op het aircoserviceportfolio van Bosch en ondersteunen de werkplaats bij dagelijkse servicetaken zoals koudemiddelrecuperatie, en bijvullen en recycleren van koudemiddel. Hierdoor kan de werkplaats alle standaard servicetaken uitvoeren aan aircosystemen van personenauto’s en bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotoren en van hybride en elektrische voertuigen. De nieuwe stations stellen ook kleinere werkplaatsen in staat om een professionele en economisch- rendabele aircoservice uit te voeren en extra inkomsten te generen. Voor grotere werkplaatsen kunnen de ACS 563 en de ACS 553 als bijkomende units gebruikt worden om de werkplaatsprocessen tijdens het drukke aircoserviceseizoen vlot te laten verlopen.

Het volautomatische proces van de nieuwe aircoservicestations vereist geen handmatige tussenkomst. Dit zorgt voor korte servicetijden en dus een efficiënte aircoservice. Toch kunnen individuele servicefuncties ook direct worden geselecteerd. De intuïtieve grafische gebruikersinterface van het kleurendisplay en de duidelijk afleesbare manometers met een diameter van 100 mm maken een efficiënte en eenvoudige bediening mogelijk. De geïntegreerde voertuigdatabank zorgt voor een nauwkeurige vulling van de juiste hoeveelheid koudemiddel en compressorolie voor het geselecteerde voertuig. Dankzij de ingebouwde printer kan men een duidelijk en gedetailleerd overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden afprinten.

De stations recupereren op korte tijd tot 95 procent van het koudemiddel. Dit bespaart tijd en geld en zorgt voor een duurzaam gebruik van koudemiddel. De nauwkeurige elektronisch geregelde afvoer van niet-condenseerbare gassen en de interne, zeer efficiënte filterdroger zorgen ervoor dat het gerecupereerde koudemiddel optimaal wordt gezuiverd en vrij is van lucht en vocht. Bovendien wordt de kans op overdruk in de interne fles verminderd, waardoor het serviceproces niet wordt onderbroken en de veiligheid steeds gewaarborgd blijft. Het omschakelen tussen voertuigen met verbrandingsmotor (die gebruik maken van PAG-compressorolie) en elektrische of hybridewagens (met POE-compressorolie) gebeurt bijzonder eenvoudig en vlot. Hiertoe zijn de ACS 563 en ACS 553 voorzien van twee verschillende olieflessen voor PAG- en POE-olie en een automatische geïntegreerde spoelfunctie met speciaal daarvoor voorziene spoelpoorten voor het spoelen van de serviceslangen bij wisselen tussen de twee oliesoorten. De software geeft duidelijk aan de gebruiker aan om de serviceslangen aan te sluiten op de spoelpoorten en voert automatisch de slangspoelfunctie uit. Daardoor kunnen de nieuwe aircoservicestations op een zeer flexibele manier gebruikt worden voor zowel voertuigen met een verbrandingsmotor als voor elektrische en hybride voertuigen.

Het onderhoudsvriendelijke design maakt een gemakkelijke toegang tot de interne componenten mogelijk. Bovendien beschermt een robuust metalen frame de interne tank en alle componenten tegen schokken. Meetfouten met betrekking tot het gerecupereerde of bijgevulde koudemiddel en problemen met de functionaliteit en nauwkeurigheid van de werkresultaten worden op die manier vermeden.

Krachtige aircoservicestations voor een professionele aircoservice

Voor meer veeleisende toepassingen, biedt Bosch ook de hoogwaardige modellen ACS 663 en ACS 653 en de topmodellen ACS 763, ACS 753 en ACS 863 aan. Deze onderscheiden zich onder andere door hun exclusieve “Deep Recovery System”, waarmee ze tot 99 procent van het koudemiddel recupereren – zelfs onder moeilijke omgevingsomstandigheden. Hun tweetrapsvacuümpomp heeft een pompcapaciteit van 170 liter per minuut. Daarom kunnen zelfs grotere aircosystemen in bedrijfsvoertuigen snel en efficiënt worden onderhouden. Verder zijn deze geavanceerde modellen voorzien van een geïntegreerd en softwaregestuurd lekdetectiesysteem door middel van een optionele stikstof/formeergasset. Bij het topmodel ACS 863 wordt zelfs het zuiverheidsniveau van het R1234yf-koudemiddel automatisch getest.

Alle Bosch ACS-arircoservicetoestellen bieden ook de mogelijkheid om de werkprocessen op afstand te monitoren op een smartphone. Dit is mogelijk door de "ACS Connect"-app op de betreffende smartphone te installeren. Met behulp van een WiFi-stick kunnen de aircoservicestations worden verbonden met de Bosch Connected Repair-werkplaatssoftware. De geïntegreerde printer kan worden gebruikt om de onderhoudsresultaten direct op het apparaat af te drukken.

Uitgebreid assortiment accessoires voor aircoservice

Een breed assortiment accessoires vult het Bosch-portfolio aan voor professionele aircoservice en reparatiewerkzaamheden aan aircosystemen in auto’s. Naast speciale spoelsets en fabrikantspecifieke koppelstukken is er ook een ruime keuze aan koudemiddel- en lektestapparatuur. Snelkoppelingen, service-adapters, filterdrogers en hoogwaardige vacuümpompoliën maken het aanbod compleet.

Aanvullende producten en diensten voor een professionele aircoservice

Aircoservicestations en -accessoires zijn slechts een deel van het uitgebreide assortiment dat Bosch aanbiedt voor aircoservice en -onderhoud. Bosch organiseert verschillende fysieke en online trainingen op het gebied van aircoservice. Gaande van de wettelijk verplichte certificaattraining, over een training over de algemene werking en onderhoud van het aircosysteem, tot een gevorderde aircodiagnosetraining voor het opsporen en repareren van storingen aan het aircosysteem. Hiervoor wordt eveneens gebruik gemaakt de Bosch KTS-diagnoseapparatuur en de ESI[tronic]- werkplaatssoftware. Een professionele aircoservice omvat ook altijd het vervangen van de interieurfilter. Bosch biedt een uitgebreid assortiment interieurfilters, zoals de FILTER+ met geavanceerde filtereigenschappen. Dit filter biedt niet alleen gezondheidsvoordelen voor de bestuurder en inzittenden, maar verbetert ook de verkeersveiligheid door het beslaan van de voorruit te verminderen. Bovendien helpt het ook het aircosysteem zelf te beschermen.

Soms hebben zelfs de meest ervaren technici moeite met het stellen van een diagnose bij gecompliceerde storingen. De Technische Helpdesk van Bosch helpt KTS-gebruikers bij het vinden van oplossingen voor een grote verscheidenheid aan problemen bij de reparatie van voertuigen. De Bosch-experts beschikken over uitgebreide praktische ervaring met betrekking tot een breed scala aan voertuigtechnologieën. Dit maakt het mogelijk om complexe problemen snel en vakkundig op te lossen.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?