Suche

Persbericht #Connected mobility
Deel persbericht

Snellere noodhulp: Bosch introduceert automatische noodoproep voor motorfietsen

bosch help connect motorcycle safety

Help Connect waarschuwt automatisch de hulpdiensten via smartphone

  • Harald Kroeger: “Help Connect voegt een digitale beschermengel toe aan het brede Bosch-portfolio van veiligheidssystemen voor motorfietsen.”
  • Connected: met het nieuwe, intelligente crashalgoritme kan de Boschsensortechnologie voor motorfietsen ongevallen detecteren en de reddingsprocedure opstarten via een smartphone-app.
  • Effectief: in sommige gevallen kan een automatische noodoproep de responstijd voor ongevallen tot 50% verminderen.

Stuttgart, Duitsland – Bij een ongeval telt elke seconde. Hoe sneller motorrijders hulp krijgen, hoe groter hun overlevingskansen. Het risico om bij een ongeval om het leven te komen, is voor motorrijders nog steeds 20 keer groter dan voor automobilisten. Dit heeft Bosch ertoe aangezet om Help Connect te ontwikkelen, een digitaal geconnecteerd noodoproepsysteem voor gemotoriseerde tweewielers dat de hulpverlening versnelt. "Help Connect voegt een digitale beschermengel toe aan het uitgebreide Bosch-portfolio van veiligheidssystemen voor motorfietsen," zegt Harald Kroeger, lid van de raad van bestuur van Bosch. Het digitaal geconnecteerde noodoproepsysteem maakt gebruik van een intelligent crashalgoritme dat geïnstalleerd is in de traagheidssensoreenheid van het voertuig om ongevallen te detecteren. Via een smartphone-app stuurt Help Connect informatie over de plaats van het ongeval en de bestuurder naar het Bosch Service Center en van daaruit naar de hulpdiensten, zodat ze het slachtoffer sneller kunnen vinden. Een dergelijke automatische melding kan de tijd die de hulpdiensten nodig hebben om ter plaatse te komen, tot de helft verkorten. (bron: EU-project Harmonised eCall European Deployment, I_HeERO).

App verzendt bij noodgevallen data over ongevallocatie en bestuurder

Help Connect maakt gebruik van de informatie van de Bosch MSC-stabiliteitscontrole voor motorfietsen, meer bepaald van de traagheidssensor. Deze geïntegreerde sensor meet honderd keer per seconde de acceleratie en de hoeksnelheid. Deze laatste drukt uit hoe snel de hoekpositie van een object met de tijd verandert. De sensor kan dus nauwkeurig de huidige positie en de hellingshoek van de motorfiets berekenen. Bovendien stelt het geïntegreerde crashalgoritme de sensor in staat om automatisch te detecteren of de motorfiets ook echt betrokken is bij een ongeval, en niet per ongeluk is omgevallen bij het parkeren. Er is geen extra controle-eenheid nodig, wat de integratie in de motorfiets eenvoudiger maakt. Help Connect is via Bluetooth verbonden met de Vivatar-noodhulp-app van Bosch. Andere smartphone-apps, zoals de eigen apps van motorfabrikanten, kunnen ook worden geïntegreerd in dit noodoproepsysteem. Naast informatie over de locatie, verzendt Help Connect ook alle medische gegevens die door de bestuurder zijn verstrekt aan het Bosch Service Center. Deze gegevens kunnen van cruciaal belang zijn voor de hulpdiensten. Op verzoek kunnen ook andere personen automatisch worden verwittigd met nieuws over het ongeval.

De noodoproepdienst zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor klanten uit Duitsland. Gebruikers kunnen vanuit elk Europees land in het Engels of het Duits met het Bosch Service Center communiceren. Als het een ernstig ongeval is en de motorrijder niet reageert, worden de hulpdiensten meteen naar de plaats van het ongeval geleid. Omdat smartphones doorgaans dicht bij het lichaam worden gedragen, kunnen bestuurders die bij een ongeval betrokken zijn snel gelokaliseerd worden, zelfs als ze door het ongeval van hun motor werden geslingerd.

Bosch-ongevallenonderzoek analyseert ongevallen wereldwijd

Zoals alle assistentiesystemen van Bosch, is Help Connect het resultaat van een nauwe samenwerking tussen ingenieurs en de divisie ongevallenonderzoek van het bedrijf. "Vooraleer we producten ontwikkelen die de veiligheid van motorrijders vergroten, moeten we de kritieke situaties begrijpen waarmee ze geconfronteerd worden", legt Kroeger uit. Door de toegang tot echte gegevens over motorongevallen kunnen onderzoekers de aanzet geven tot veiligheidsinnovaties. Bosch heeft veel moeite gedaan om het automatische noodoproepsysteem te ontwikkelen. Er werden een 18-tal crashtests uitgevoerd om specifieke ongevalscenario's te analyseren en de functionaliteit van Help Connect te demonstreren.

Intelligente assistentiesystemen voorkomen ongevallen

Het verhogen van de veiligheid van motorrijders is al vele jaren een belangrijk aandachtspunt voor Bosch. Met de ABS voor motoren die 25 jaar geleden werd geïntroduceerd en de MSC-stabiliteitscontrole voor motoren uit 2013, heeft Bosch als wereldwijde, toonaangevende toeleverancier van veiligheidssystemen voor motorfietsen het motorrijden al veel veiliger gemaakt. Op radar gebaseerde assistentiesystemen zoals de adaptieve cruisecontrol, het waarschuwingssysteem voor botsingen en de dodehoekassistent ronden het veiligheidsportfolio van Bosch af.

Tags: motorcycle

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?