Suche

CES 2020: Bosch legt de lat hoger op het vlak van artificiële intelligentie

Peter De Troch >

Beneficial Al: samen bouwen aan vertrouwen in de technologie

  • Michael Bolle, lid van de raad van bestuur van Bosch: “Het doel van Bosch is om ook op het vlak van AI een innovatieleider te worden.”
  • Technologie van de toekomst: Bosch investeert jaarlijks 3,7 miljard euro in softwareontwikkeling.
  • Opleidingsprogramma: de komende twee jaar wil Bosch 20.000 medewerkers voorbereiden op AI.
  • Interactie: dankzij AI en het IoT maakt Bosch het dagelijkse leven gemakkelijker, zowel op het vlak van mobiliteit als thuis en in productie.
  • Wereldprimeur: digitale zonneklep gebruikt AI om het zicht van bestuurders op een slimme manier te beschermen.

Las Vegas, Nevada, VS – Of het nu gaat om geautomatiseerd rijden, slimme woningen of productieactiviteiten: artificiële intelligentie (AI) maakt integraal deel uit van het dagelijkse leven. Bosch maakt gebruik van AI en het Internet of Things (IoT) om het leven voor mensen gemakkelijker en zo veilig mogelijk te maken. Daarbij vat de slogan “Beneficial AI. Building trust together” goed samen wat de aanpak is van het technologie- en servicebedrijf. De focus ligt op veilige en robuuste AI-oplossingen voor de productie van slimme producten. Bosch stelt deze producten dit jaar op CES voor. Een van die producten is de Virtual Visor: een op AI gebaseerde digitale zonneklep, die op de grootste vakbeurs voor consumentenelektronica ter wereld in première wordt voorgesteld. Het product won ook een CES® Innovation Award, net als het 3D-display van Bosch.

Andere AI-highlights van Bosch die hun opwachting maken op de beurs zijn een toepassing voor predictief onderhoud van het internationale ruimtestation ISS, een systeem voor het monitoren van het interieur van het voertuig, en een slim platform voor medische diagnoses. “De oplossingen die we voorstellen op CES maken duidelijk dat Bosch als doel heeft ook op het vlak van AI een innovatieleider te worden”, aldus Michael Bolle, lid van de raad van bestuur van Bosch. “Vanaf 2025 zal elk product van Bosch ofwel gebruikmaken van artificiële intelligentie ofwel met behulp van AI ontwikkeld of vervaardigd worden.” Het wereldwijde marktvolume voor AI-toepassingen zal naar verwachting tegen die tijd ongeveer 120 miljard dollar bedragen, een twaalfvoudige toename in vergelijking met 2018 (bron: Tractica). Bosch wil die mogelijkheid volledig benutten: het bedrijf investeert jaarlijks al 3,7 miljard euro in softwareontwikkeling, stelt momenteel meer dan 30.000 software-ingenieurs te werk, en heeft 1000 medewerkers in dienst die zich focussen op AI.

Daarnaast heeft Bosch een uitgebreid opleidingsprogramma ontwikkeld. “We zijn van plan om de komende twee jaar ruim 20.000 medewerkers vertrouwd te maken met AI", legt Bolle uit. “We moeten niet enkel investeren in artificiële intelligentie, maar ook in menselijke intelligentie.” Het programma bestaat uit opleidingsformules op drie verschillende niveaus – voor managers, ingenieurs en AI-ontwikkelaars – en omvat richtlijnen voor een verantwoord gebruik van AI. Bosch heeft een aantal eigen AI-principes opgesteld om kwesties inzake AI-veiligheid en ethiek te behandelen. Gecombineerd met zijn eigen expertise wil Bosch zo het vertrouwen van klanten en partners opbouwen: “Elke organisatie met eigen technische en ethische principes weet hoe belangrijk dataveiligheid en -soevereiniteit zijn", meent Bolle. “Eigenlijk maakt vertrouwen de productkwaliteit van de digitale wereld uit.”

Expertise redt levens

Bosch gelooft dat expertise op het gebied van industriële toepassingen van artificiële intelligentie in de toekomst erg belangrijk wordt. “We willen de kracht van AI niet aanwenden om modellen van menselijk gedrag te ontwikkelen, maar om de technologie te verbeteren zodat mensen er voordeel uit halen”, licht Bolle toe. “Daarom moet industriële AI veilig, robuust en verklaarbaar zijn.” Volgens Bosch betekent dit dat mensen altijd de controle moeten behouden, zowel op straat als thuis en in de productie.

Als pionier op het vlak van de ontwikkeling van levensreddende rijveiligheidssystemen zoals ABS, ESP en airbagsturing heeft het bedrijf in het verleden al bewezen dat mensen voordeel kunnen hebben bij betrouwbare machines. AI kan rijhulpsystemen nog efficiënter en slimmer maken: als de AI-camera voor geautomatiseerd rijden bijvoorbeeld gedeeltelijk onzichtbare voetgangers identificeert, dan kan het automatische noodremsysteem nog betrouwbaarder reageren. Bosch ontwikkelt zelflerende technologie “voor het leven”.

Bosch investeert 100 miljoen euro in een AI-campus

Innovaties vragen om investeringen. Bosch besteedt niet enkel geld aan softwareontwikkeling, maar investeert wereldwijd ook in mensen en kenniscentra. Zo investeert het bedrijf 100 miljoen euro in de bouw van een nieuwe AI-campus in Tübingen (Duitsland). De verhuizing naar het nieuwe onderzoekscomplex is gepland voor eind 2022. Het zal aan ruim 700 AI-experts plaats bieden voor creatieve en productieve samenwerking. Die experts zijn afkomstig van Bosch, externe start-ups en openbare onderzoeksinstellingen. De nieuwe campus kan de samenwerking tussen experts in Cyber Valley versterken. Het motto “Building trust together” zal er elke dag waargemaakt worden. Bosch was in 2016 medeoprichter van Cyber Valley. Dit onderzoeksinitiatief brengt partners uit de industrie, academische wereld en overheid samen om AI-onderzoek te stimuleren en onderzoeksresultaten snel om te zetten in concrete industriële toepassingen.

Daarnaast heeft het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) wereldwijd zeven vestigingen, waaronder twee in de VS: in Sunnyvale (Californië) en Pittsburgh (Pennsylvania). Bij het BCAI werken momenteel ongeveer 250 AI-specialisten aan meer dan 150 projecten op het vlak van mobiliteit, productie, slimme woningen en agricultuur.

De eerste Virtual Visor ter wereld ontstond in de VS

Bij Bosch werken creatieve AI-experts aan productinnovaties voor mobiliteit, slimme woningen en Industry 4.0. Bosch’ allereerste AI-oplossing voor de automobielsector, die in Las Vegas aan de wereld voorgesteld wordt, is ontwikkeld in de VS. Het is de Virtual Visor, een digitale zonneklep. Een transparant lcd-scherm dat verbonden is met het interieurmonitoringsysteem in de auto bepaalt de positie van de ogen van de bestuurder. Met behulp van slimme algoritmes analyseert de Virtual Visor die informatie en verduistert vervolgens enkel het gedeelte van de ruit waardoor licht in de ogen van de bestuurder valt. De Virtual Visor kreeg de hoogste score in zijn categorie op de CES Best of Innovation Awards. Het nieuwe 3D-display van Bosch werd in zijn categorie eveneens bekroond. Het display maakt gebruik van passieve 3D-technologie en genereert daarmee een realistisch driedimensionaal effect voor beelden en waarschuwingen. Op die manier kan visuele informatie sneller opgenomen worden dan bij een weergave op standaardschermen, wat de verkeersveiligheid vergroot.

Het nieuwe interieurmonitoringsysteem voor voertuigen van Bosch zorgt voor extra veiligheid. Het systeem detecteert op basis van de ooglidbewegingen, de kijkrichting en de positie van het hoofd of de bestuurder slaperig is of naar een smartphone kijkt, en waarschuwt voor kritieke situaties. Het monitort ook het interieur van het voertuig om te bepalen hoeveel passagiers er zijn, en waar en in welke positie ze zitten. Op die manier kan in geval van nood de werking van veiligheidssystemen, zoals bijvoorbeeld de airbags, geoptimaliseerd worden.

In 2019 steeg de verkoop van rijhulpsystemen van Bosch met 12 procent tot ongeveer 2 miljard euro. Die systemen effenen het pad voor geautomatiseerd rijden. In de toekomst, wanneer voertuigen bepaalde delen van het traject, zoals op de snelweg, in gedeeltelijk automatische rijmodus kunnen afleggen, zal het interieurmonitoringsysteem onmisbaar worden. In die situaties zal de camera ervoor zorgen dat de bestuurder op eender welk moment weer veilig zelf kan sturen. Tegen 2022 zal het bedrijf ongeveer 4 miljard euro uitgegeven hebben aan geautomatiseerd rijden en zal het meer dan 5000 ingenieurs tewerkstellen. Om zijn assortiment sensoren te vervolledigen, werkt Bosch momenteel aan het productieklaar maken van LiDAR-sensoren. Naast radar- en camerasensoren is LiDAR de derde essentiële sensortechnologie. De langeafstands-LiDAR-sensor van Bosch kan ook niet-metalen voorwerpen – zoals stenen op de weg – op grote afstand detecteren.

AI-toepassingen van Bosch in de ruimtevaart en geneeskunde

Het bedrijf legt de lat hoog met het SoundSee-sensorsysteem dat eind 2019 de ruimte werd ingestuurd. SoundSee werd geïnstalleerd op de autonoom zwevende Astrobee-robot van NASA. Daar zal het ongewone geluiden op het ISS isoleren, de audiofragmenten met behulp van AI-gebaseerde analyses onderzoeken en aangeven wanneer onderhoud nodig is. Vanaf begin 2020 worden de audiogegevens die SoundSee verzamelt en naar een basisstation gestuurd dat is geconfigureerd op basis van de NASA-specificaties, en in het Bosch Research Center in Pittsburgh (PA) is geïntegreerd. Het systeem, dat nauwelijks groter is dan een lunchbox, werd samen met Astrobotic in de VS ontwikkeld als onderdeel van een NASA-onderzoekssamenwerking.

Een volledig met de aarde verbonden maar niet minder innovatief product is Vivascope, een slim pathologieplatform dat helpt bij medische diagnoses. Vivascope vergroot monsters (bijvoorbeeld van bloed en andere lichaamsvloeistoffen), digitaliseert de microscopische resultaten en analyseert ze met behulp van algoritmes op basis van artificiële intelligentie. Het systeem kan celafwijkingen nauwkeurig en snel identificeren, en dokters nuttige hulp bieden bij de evaluatie en diagnose.

Smartglasses Light Drive maakt gewone brillen slim

Bosch presenteert op CES ook verschillende innovaties die niet op AI gebaseerd zijn. De Smartglasses Light Drive-module is ‘s werelds eerste oplossing op basis van sensoren om van een gewone bril een slimme bril te maken. Smartglasses Light Drive is meer dan een derde dunner dan andere oplossingen op de markt en weegt minder dan tien gram. De kristalheldere beelden die in het gezichtsveld van de drager geprojecteerd worden, zijn duidelijk waarneembaar, zelfs in direct zonlicht. Afhankelijk van de informatie die ontvangen wordt op een smartphone of smartwatch kan het daarbij gaan om verschillende soorten gegevens, van navigatie-informatie en tekstberichten tot agenda-items en gebruiksaanwijzingen.

Op CES laat Bosch met zijn paradepaardje, de IoT-shuttle, autofabrikanten en mobiliteitsproviders kennismaken met zijn oplossingen op het gebied van elektrificatie, automatisering, connectiviteit en personalisering van deelauto’s. Het aanbod bestaat niet alleen uit onderdelen, maar ook uit naadloos geconnecteerde mobiliteitsdiensten die ervoor zorgen dat gebruikers hun vloot flexibel kunnen exploiteren, beheren, opladen en onderhouden, en die veiligheid onderweg garanderen. Bij de Bosch-stand krijgen bezoekers ook geoptimaliseerde aandrijf- en sensortechnologieën te zien die in de toekomst een geconnecteerde en emissievrije mobiliteit mogelijk kunnen maken.

Meer IoT-oplossingen voor woningen

Bosch breidt zijn portfolio van IoT-oplossingen voor woningen uit. De blikvanger daarbij is het open Home Connect-platform dat op CES voorgesteld wordt. Vanaf midden 2020 zal de app van het platform ook de aansturing van verlichtingssystemen, entertainment en slimme tuinapparatuur van verschillende fabrikanten mogelijk maken. Het aantal partnerbedrijven – momenteel 40 – zal naar verwachting verdubbelen, wat het leven thuis nog comfortabeler en efficiënter zal maken.

Slimme technologie beschermt het milieu

Aan de basis van al die innovatieve producten ligt de ondernemersmentaliteit van Bosch. “We willen commerciële, ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid op één lijn brengen”, aldus Bolle. Ook klimaatbescherming is daarbij een belangrijk thema. “Bosch ontwikkelt niet alleen milieuvriendelijke oplossingen, maar fungeert ook als rolmodel. Tegen eind 2020 zullen al onze 400 vestigingen wereldwijd klimaatneutraal zijn en bij de ontwikkeling, productie en administratie geen ecologische voetafdruk meer achterlaten. Dat is nu al het geval voor al onze Duitse vestigingen.”

Artificiële intelligentie speelt ook hierbij een rol: in verschillende vestigingen gebruikt een eigen energieplatform slimme algoritmes om afwijkingen in het energieverbruik te identificeren. Alleen al daardoor konden sommige fabrieken hun CO2-uitstoot gedurende de afgelopen twee jaar met meer dan 10 procent verlagen. Gezien het feit dat Bosch 270 fabrieken exploiteert, is het besparingspotentieel enorm. Bolle: “Bosch heeft op vele vlakken grootse plannen met AI. Zo kunnen we onze boodschap op CES samenvatten.”

Bosch op CES 2020:

  • PERSCONFERENTIE: maandag 6 januari 2020, 09.00 - 10.30 uur (plaatselijke tijd), Ballrooms B, C en D, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas South Convention Center, 2de verdieping
  • STAND: dinsdag 7 - vrijdag 10 januari 2020, Central Hall, stand 12401
  • VOLG de hoogtepunten van Bosch tijdens CES 2020 op Twitter: #BoschCES
  • PANELGESPREKKEN MET BOSCH-EXPERTS: Woensdag 8 januari 2020, 10.15 - 11.15 uur (plaatselijke tijd)
    Sessie “Growth of Apprenticeships for New Collar Jobs” met Charlie Ackerman, Senior Vice President of Human Resources, Las Vegas, South Convention Center

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.800 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 410.000 medewerkers (situatie op 31 december 2018). Het bedrijf genereerde in 2018 een omzet van 78,5 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiasmeren. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 460 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 130 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch ongeveer 68.700 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?