Suche

Bosch Augmented Reality-toepassingen werken nu ook met de nieuwe Microsoft HoloLens 2

Bosch AR-oplossingen vergemakkelijken en versnellen verschillende werkprocessen

  • Het Common Augmented Reality Platform (CAP) van Bosch is nu ook beschikbaar voor de nieuwe Microsoft HoloLens 2
  • Creëer snel en eenvoudig digitale inhoud met Bosch CAP
  • De Microsoft HoloLens 2 is een op zichzelf staande holografische computer die handsfree en heads-up interactie met driedimensionale digitale objecten mogelijk maakt
  • Tijdsbesparing van gemiddeld 15 procent bij reparatietaken met Bosch AR-toepassingen in de werkplaats
Microsoft HoloLens Bosch

Logistiek, trainingen en ondersteuning voor reddingsteams - Bosch Augmented Reality-toepassingen hebben de afgelopen jaren vele werkprocessen op verschillende gebieden geoptimaliseerd en vergemakkelijkt. AR kan voor tal van toepassingen gebruikt worden. Door middel van het Common Augmented Reality Platform (CAP), ontwikkeld door Bosch, kan de samensmelting van zowel de echte als de digitale wereld eenvoudig worden aangepast aan nieuwe toepassingen. CAP is ook beschikbaar voor de nieuwe Microsoft HoloLens 2, die tijdens het Mobile World Congress in Barcelona werd gepresenteerd. Omwille van zijn uitgebreide ervaring met AR-toepassingen, zal Bosch als één van de eerste bedrijven wereldwijd de nieuwe HoloLens 2 gebruiken en testen als onderdeel van een strategische samenwerking. “Dankzij de nieuwe HoloLens 2 kunnen we de mogelijkheden van onze Augmented Reality-applicaties nog verder uitbreiden. Bovendien biedt de nieuwe HoloLens 2 ook de technische basis voor de ontwikkeling van baanbrekende AR-toepassingen die voorheen slechts in beperkte mate konden worden gerealiseerd”, aldus Jürgen Lumera, Product Manager bij Bosch voor Augmented Reality.

Bosch maakt onder andere gebruik van AR-toepassingen bij trainingen over complexe reparatietaken aan voertuigen. Zo is er een speciale AR-training om de sensoren van rijhulpsystemen opnieuw af te stellen nadat de voorruit is vervangen. Hier is het bijvoorbeeld belangrijk om het hele voertuig te kunnen zien. De nieuwe HoloLens 2 biedt een veel groter gezichtsveld dan vroegere producten. Hierdoor worden meer details weergegeven en kunnenPagina 2 van 3grotere objecten van dichterbij bekeken worden. Ook het draagcomfort van de HoloLens 2 is aanzienlijk verbeterd.

Aanzienlijke tijdsbesparing dankzij Augmented Reality

Augmented Reality-toepassingen vormen een aanvulling op het echte beeld door nuttige en tijdbesparende aanvullende informatie toe te voegen. Als de drager van een AR-bril naar een voertuig of machine met AR-informatie kijkt, worden uitleg, 3D-objecten of video’s toegevoegd aan het echte beeld. Technische verbanden worden dus letterlijk transparant. Bosch voerde een veldonderzoek uit bij de divisie Automotive om de voordelen van Augmented Reality-toepassingen te analyseren. Augmented Reality bespaart zelfs bij gewone voertuigen en minder complexe reparatietaken gemiddeld 15 procent van de tijd per uitgevoerde stap.

Om efficiënte Augmented Reality-toepassingen te creëren, ontwikkelde Bosch het Common Augmented Reality Platform (CAP). Dit maakt een snelle en eenvoudige integratie van digitale en visuele inhoud mogelijk. Het platform stelt de vereiste gegevens voor elke specifieke Augmented Reality-toepassing samen op basis van de opgeslagen inhoud. Door krachtige CAP-toepassingen te combineren met de nieuwe HoloLens 2, ligt de realisatie van AR-scenario’s - die eerder als hoogst visionair werden beschouwd - nu binnen handbereik. In de toekomst zouden AR-brillen gebruikersinterfaceschermen en toetsenborden op machines en systemen kunnen vervangen of een revolutie in de reparatieprocessen in werkplaatsen kunnen betekenen.

Tags: Automotive Aftermarket, HoloLens

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 410.000 medewerkers (situatie op 31 december 2018). Volgens voorlopige cijfers realiseerde het bedrijf in 2018 een omzet van 77,9 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?