Suche

Meer en meer auto's in Nederland hebben noodremsystemen

Bosch-analyse: rijhulpsystemen worden steeds populairder

  • 45 procent van de in 2017 nieuw geregistreerde auto’s in Nederland is uitgerust met een noodremsysteem
  • Dirk Hoheisel: “Rijhulpsystemen zijn niet alleen leuke gadgets die het rijden comfortabeler maken. Ze kunnen ook levens redden”
rijhulpsystemen bosch

Of het nu gaat om automatische parkeerhulpsystemen, rijstrookassistentie of vermoeidheidsdetectie: wie vandaag een nieuwe auto koopt, maakt grote kans dat een van deze rijhulpsystemen standaarduitrusting is. De installatieratio van rijhulpsystemen blijft toenemen in Europa. “Steeds meer bestuurders willen dat hun auto meedenkt en zelf meestuurt,” zegt Dr Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Eerder verrassend zijn het niet de premiumauto’s die het vaakst parkeerhulpsystemen als standaarduitrusting hebben. Integendeel, deze systemen zijn het vaakst terug te vinden bij compacte en middenklasse modellen. Dat blijkt uit een door Bosch uitgevoerde analyse in acht Europese landen van de installatie van rijhulpsystemen bij nieuw geregistreerde auto’s in 2017. Parkeerhulpsystemen (van parkeersensoren tot achteruitkijkcamera’s tot automatische parkeersystemen) blijven in Nederland erg populair, met een installatiegraad van 62 procent.

EU wil noodremsystemen verplicht maken

Parkeerhulpsystemen staan op de eerste plaats in de lijst van meest gewenste rijhulpsystemen. Daarna volgen de automatische noodremsystemen. Deze helpen een dreigend ongeval te voorkomen of de gevolgen ervan te verzachten. “Rijhulpsystemen zijn niet alleen leuke gadgets die het rijden comfortabeler maken. Ze kunnen ook levens redden,” zegt Dirk Hoheisel. De Europese Unie werkt momenteel aan een regelgeving die automatische noodremsystemen verplicht zou maken vanaf 2022. Het Wereldforum voor Harmonisatie van Voertuigvoorschriften (World Forum for Harmonization of Vehicle Registration), dat deel uitmaakt van de UNECE (UN Economic Commission for Europe) heeft hier een verordering opgesteld die hiervoor de voorwaarden vastlegt. Het Forum beveelt aan dat er in de toekomst alleen nog personenauto’s mét noodremsysteem op de markt worden gebracht. UNECE schat dat noodremsystemen 1.000 levens per jaar kunnen redden in de EU. Nederland geeft alvast het goede voorbeeld. In 2017 waren 45 procent van de nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Ter vergelijking: in 2016 had 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een automatisch noodremsysteem.

Rijhulpsystemen worden steeds populairder in Europa

Ook in andere Europese landen worden rijhulpsystemen steeds populairder. Frankrijk is met een installatieratio van 85 procent de absolute leider op het gebied van parkeerhulpsystemen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (68 procent) en Duitsland (66 procent). Italiē staat achteraan met 44 procent van de nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een parkeerhulpsysteem. België en Duitsland zijn met een installatiegraad van 54 procent voortrekkers op het gebied van automatische noodremsystemen. Daarna volgt Nederland waar 45 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een automatisch noodremsysteem heeft. In Rusland zijn dergelijke systemen amper aanwezig: slechts 6 procent van de nieuw geregistreerde auto’s heeft een automatisch noodremsysteem.

Rijhulpsystemen bewaren het overzicht in complexe situaties en redden levens door ongevallen te helpen voorkomen. Bosch ontwikkelde daarom een breed scala aan rijhulpsystemen die de taak van bestuurders verlichten en bestuurder en passagiers beschermen. Met de constante ontwikkeling van rijhulpsystemen heeft Bosch ook de technische basis gelegd voor geautomatiseerd rijden. Door deze expertise is het bedrijf vandaag een belangrijke innovator in vele domeinen van het geautomatiseerd rijden: van omgevingssensoren tot artificiële intelligentie tot de elektronische controle van remmen, aandrijving en besturing.

Bosch-onderzoek op basis van statistieken van nieuw geregistreerde auto’s in 2017

In Nederland werden in 2017 414.438 nieuwe voertuigen ingeschreven (cijfers BOVAG). Op basis van gegevens van het markonderzoeksbureau JATO Dynamics analyseerde Bosch de aanwezigheid van rijhulpsystemen in nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België, Nederland en Rusland. Bosch onderzoekt deze gegevens al sinds 2013.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.800 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 410.000 medewerkers (situatie op 31 december 2018). Het bedrijf genereerde in 2018 een omzet van 78,5 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiasmeren. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 460 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 130 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch ongeveer 68.700 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?