Automatisering I: investeringen van 4 miljard euro
Een van de focuspunten van de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten is geautomatiseerd rijden. Bosch volgt twee ontwikkelingstrajecten op weg naar een ongevalvrije mobiliteit. Allereerst zullen bestuurdersassistentiesystemen semiautomatisch rijden mogelijk maken voor particuliere voertuigen (autonomieniveau 2 en 3). Bosch is op dit gebied toonaangevend, zowel in technologisch opzicht als qua marktpositie. Dit jaar nog zal de onderneming twee miljard euro omzet realiseren met rijhulpsystemen. Het tweede ontwikkelingstraject voert naar autonoom rijden vanaf het begin van het komende decennium (autonomieniveau 4 en 5). “Autonoom rijden wordt een nieuwe trend op het gebied van individuele mobiliteit. Het maakt disruptieve systemen als robottaxi’s en autonome shuttles mogelijk", aldus Denner. Vanwege de technische complexiteit ziet de CEO van Bosch automatisering als een investeringsprioriteit voor de toekomst: “Alleen al tot 2022 houden we rekening met een investering van vier miljard euro.” Bij Bosch werken zo'n 4.000 ontwikkelaars aan geautomatiseerd rijden.
Automatisering II: een uitgebreid ecosysteem voor mobiliteitsdiensten
Het marktpotentieel van geautomatiseerd rijden is enorm. Het personenvervoer zal tegen 2030 met 50 procent zijn gestegen ten opzichte van 2015 (bron: ITF). Voor de komende tien jaar verwachten analisten op het gebied van geautomatiseerd rijden dan ook een marktvolume voor hard- en software van rond de 60 miljard dollar (bron: Roland Berger). Al in 2025 zullen er wereldwijd 2,5 miljoen driver-on-demand shuttlebussen rondrijden (bron: Roland Berger). De omzet met betrekking tot gedeelde mobiliteit zal tegen 2035 stijgen tot bijna 160 miljard dollar (bron: BCG). Bosch zal voor deze vorm van mobiliteit zowel technologie als diensten aanbieden. Het Bosch Ecosysteem voor mobiliteitsdiensten omvat nu al services op het gebied van reserveren, betalen, parkeren, opladen, beheer, onderhoud en infotainment. Een van deze diensten is Convenience Charging, een geconnecteerde navigatie- en laadoplossing voor elektrische voertuigen. De eerste klant voor serieproductie is Sono Motors, de Duitse fabrikant van elektrische voertuigen. “Met onze geconnecteerde oplossingen maken we elektromobiliteit geschikt voor dagelijks gebruik", zegt Denner.
Elektrificatie I: marktleider in een massamarkt
In 2018 sloot Bosch contracten af voor 30 elektromobiliteitsprojecten met een totaal volume van meerdere miljarden euro's. Het bedrijf wil zijn omzet op het vlak van elektromobiliteit tegen 2025 vertienvoudigen tot vijf miljard euro. “Wij willen marktleider worden in een massamarkt voor elektrisch rijden”, legt Denner uit. Geen bedrijf is zo breed georiënteerd op het gebied van elektrisch rijden als Bosch. Van fiets tot vrachtwagen, Bosch elektrificeert alles. Inmiddels rijden er wereldwijd bijvoorbeeld al meer dan een miljoen voertuigen rond met elektro- of hybridecomponenten van Bosch. Denner vervolgt: “In de toekomst zullen mensen zeggen dat er geen elektrische auto op de planeet rijdt zonder Bosch binnenin.” Dat geldt bovenal voor China, de grootste elektromobiliteitsmarkt ter wereld. Daar is Bosch nu al marktleider op het gebied van personenauto's. Onlangs ging het technologiebedrijf een strategisch samenwerkingsverband aan met NIO, Chinees producent van elektrische auto's met betrekking tot automatisch en elektrisch rijden. Vanaf 2019 wordt in China bovendien de e-axle, een zeer compacte aandrijflijn voor elektrische auto's, in serie geproduceerd. En een paar weken geleden startte de grootschalige productie van een unieke accu van 48 volt. In 2030 zal wereldwijd 20 procent van de nieuwe voertuigen deels elektrisch rijden op een systeem van 48 volt. Door de volledige overname van EM-motive GmbH heeft Bosch zijn positie op de groeiende markt van elektromobiliteit versterkt.
Elektrificatie II: elektrificatie van het goederentransport
Tegen 2030 zullen er wereldwijd bijna twee keer zoveel goederen worden getransporteerd (bron: ITF). “Wij willen dat vrachtverkeer, noch het klimaat, noch de luchtkwaliteit belast. Ook hier is de sleutel elektrificatie", vertelt Denner. Tegen 2030 moet een kwart van alle nieuwe bedrijfsvoertuigen op zijn minst deels elektrisch rijden, in China bijna een derde. Hiervan zal ook Bosch genieten. Het productportfolio van de onderneming op het gebied van emissievrij goederentransport omvat aandrijvingen van 36 V voor cargobikes, e-aandrijvingen voor lichte bedrijfsvoertuigen zoals de StreetScooter, e-axles voor lichte en zware transportvoertuigen, elektrische assen voor opleggers en in de toekomst brandstofcelaandrijving voor 40-tonners. “Wij zijn op alles voorzien: deels elektrisch, volledig elektrisch, elektrisch middels een accu of brandstofcellen ... Wij zijn klaar voor de markt”, benadrukt Denner.
Artificiële intelligentie I: een kerncompetentie voor Bosch
Denner ziet de industriële toepassing van artificiële intelligentie (AI) als de belangrijkste kerncompetentie voor de toekomst: “Halverwege het komende decennium moeten alle producten van Bosch over AI beschikken of met behulp van AI worden ontwikkeld en geproduceerd. De AI-markt voor de consumentenindustrie wordt sterk gedomineerd door Amerikaanse en Chinese bedrijven", aldus de CEO van Bosch. “Maar zonder domeinkennis op het gebied van verkeer, industrie of gebouwen wordt het potentieel van industriële AI-toepassingen niet benut.” Voor Bosch stelt Denner ambitieuze doelen: “Als innovatieleider willen wij ons AI eigen maken en tot de wereldtop behoren.” Daarom streeft Bosch ernaar om tegen 2021 het aantal AI-experts binnen de onderneming te verviervoudigen, van 1.000 naar 4.000.
Artificiële intelligentie II: successen in de ruimte en in het verkeer
De medewerkers van het Bosch Center for Artificial Intelligence werken momenteel aan bijna 150 projecten. Een voorbeeld is het sensorsysteem SoundSee. “Het algoritme van SoundSee maakt gebruik van machine learning om te horen of er een defect is", legt Denner uit. Het kan de uitval van machines precies voorspellen en zo onderhoudskosten verminderen en de productiviteit verhogen. Al in mei van dit jaar zal het in het internationale ruimtestation ISS in gebruik worden genomen. Bosch ziet mogelijkheden voor commerciële toepassingen in de industrie, gebouwen en automobielproductie. Een ander voorbeeld van de vooruitgang op het gebied van AI is een multifunctionele camera voor geautomatiseerd rijden die beeldverwerkingsalgoritmen combineert met methoden op het vlak van AI. Het resultaat: een intelligente camera voor de auto die bijvoorbeeld voetgangers detecteert en tegelijkertijd hun gedrag kan herkennen en hierop anticiperen.
Training: Learning Company en ‘Bosch Tube’
Bosch investeert jaarlijks circa 250 miljoen euro in het opleiden van medewerkers. De medewerkers kunnen kiezen uit zo'n 19.000 opleidingsprogramma's. Het doel: vaardigheden ontwikkelen en medewerkers zo voorbereiden op het traject naar nieuwe bedrijfsactiviteiten. Middels het initiatief Bosch Learning Company wordt het leren in het dagelijkse beroepsleven geïntegreerd. Het programma met klassikale opleidingen wordt daarbij aangevuld met nieuwe mogelijkheden als videoleren of mobiel leren via apps. Denner vervolgt: “De Bosch Learning Company versterkt de eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers en stimuleert zelfstandig leren.” Een nieuwe ontwikkeling is Bosch Tube, een soort YouTube voor medewerkers van Bosch. Zij kunnen video tutorials maken en uploaden naar Bosch Tube. Daar zijn ook alle educatieve video's te vinden.
Agility: een hoofdkantoor met slechts één doel
In het begin van het jaar heeft Bosch de samenwerking tussen het hoofdkantoor en de operationele afdelingen opnieuw vormgegeven. “Het hoofdkantoor moet de bedrijfsafdelingen zo goed mogelijk ondersteunen in de transformatie van mobiliteitsoplossingen en het netwerken via het Internet of Things", vertelt Denner. Met het oog hierop werden bijvoorbeeld de structuren van centrale service-afdelingen, zoals inkoop of human resources, vereenvoudigd. Veertig centrale afdelingen werden samengevoegd tot twintig. Deze zullen voortaan rapporteren aan vier directieleden in plaats van acht. De andere leden van de directie zijn verantwoordelijk voor de operationele afdelingen. In totaal werken ongeveer 20.000 Bosch-medewerkers in het hoofdkantoor, onder meer in de afdelingen inkoop, finance, human resources en IT.
Resultaten voor 2018 per bedrijfssector
In 2018 ontwikkelden de verschillende bedrijfssectoren van Bosch zich positief. De omzet van de bedrijfssector Mobility Solutions steeg in 2018 opnieuw sneller dan de wereldwijde automobielproductie. Volgens de voorlopige cijfers steeg de winst met 2,3 procent tot 47 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten is dat een plus van 4,7 procent. De omzet van de bedrijfssector Consumer Goods bedroeg 17,8 miljard euro. Dat betekent een daling van 3,2 procent. Zeer ongunstige wisselkoerswijzigingen en de hoge prijsdruk in kernmarkten hadden een negatieve invloed op de bedrijfsontwikkeling van BSH Hausgeräte GmbH en Bosch Power Tools. Na correctie bedraagt de omzetstijging 0,9 procent. De bedrijfssector Industrial Technology realiseerde een omzet van 7,4 miljard euro en vertoonde de sterkste groei (8,9 procent). Zonder wisselkoerseffecten bedroeg de groei 11 procent. Vooral de divisie Drive and Control Technology ontwikkelde zich positief. Bosch plant de bedrijfstak verpakkingsmachines te verkopen. De bedrijfssector Energy and Building Technology realiseerde een omzet van 5,5 miljard euro. Dat is een groei van 2,3 procent, of 4,7 procent zonder wisselkoerseffecten.
Resultaten in 2018 per regio
In Europa kende Bosch een positieve bedrijfsontwikkeling. De winst steeg tot 41 miljard euro. De stijging van 2,1 procent bedraagt zonder wisselkoerseffecten 3,7 procent. Met name Duitsland en Oostenrijk waren verantwoordelijk voor deze groei. In Noord- Amerika steeg de omzet tot 12,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten betekent dat een groei van 7,9 procent, een nominale stijging van 2,8 procent. Vooral de Automotive- divisie had een positieve invloed op de omzet. In Zuid-Amerika bleef de omzet onder het niveau van vorig jaar. Bepalend hiervoor waren de enorme negatieve wisselkoerseffecten in de kernmarkten Brazilië en Argentinië. Nominaal daalde de omzet met 7,8 procent tot 1,4 miljard. Na correctie steeg de omzet met 8,9 procent. De omzet in de regio Azië-Pacific, met inbegrip van Afrika, steeg met 0,4 procent tot 23,2 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten bedraagt de groei 3,1 procent. Het aandeel van deze regio in de totale omzet bedraagt ondertussen bijna 30 procent.
Medewerkers: uitgebreid met 7.800
De Bosch Groep telde op 31 december 2018 wereldwijd circa 410.000 medewerkers. Dat zijn er 7.800 meer dan vorig jaar. Vooral in Europa en de regio Azië-Pacific nam het aantal medewerkers toe. In Duitsland kwamen er 1700 medewerkers bij. De vraag naar IT- en software-experts blijft groot.
Vooruitzichten 2019: een hoog winstniveau realiseren
Bosch gaat voor 2019 uit van een wereldwijde economische groei van 2,3 procent. “Bepalend voor deze voorzichtige vooruitzichten zijn onder meer de vele geopolitieke ontwikkelingen, zoals de onzekerheid over de Brexit en verschillende handelsgeschillen. Bovendien tast agressief economisch protectionisme in de vorm van strafheffingen of het opzeggen van vrijhandelsakkoorden het vertrouwen van consumenten en investeerders aan", aldus CFO Asenkerschbaumer. Bosch hoopt zich ook in het lopende jaar beter te ontwikkelen dan de relevante markten en ondanks aanzienlijke investeringen een hoog winstniveau te realiseren.