Suche

Bosch-onderzoek: Minder stress en meer rijcomfort door zelfrijdende auto’s

  • Iets meer dan kwart van de Nederlanders is voor snelle invoering van zelfrijdende auto’s
  • Meer dan helft zou zelfrijdende auto gebruiken tijdens langere ritten en op snelweg
  • 35 procent van de Nederlanders gelooft dat zelfrijdende functies de auto aantrekkelijker maken
Maserati Bosch

Als het over de zelfrijdende auto gaat, zijn de Nederlanders eerder voorzichtig. Net iets meer dan de helft verwacht dat zelfrijdende auto’s minder stress en meer rijcomfort met zich meebrengen. Maar een snelle invoering van zelfrijdende auto’s is voor een meerderheid van de Nederlanders niet nodig. 17 procent van de Nederlanders zou zijn kinderen door een zelfrijdende auto naar school of naar de sportclub laten brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van Bosch, uitgevoerd in dertien landen*.

Stressvrij rijden tijdens langere ritten of op de snelweg

Op de vraag welke functies een zelfrijdende auto moet uitvoeren, antwoordt 62 procent van de ondervraagde Nederlanders ‘de auto parkeren’. Ook rijden in de file (55 procent) of een parkeerplaats vinden (52 procent) zijn voor de Nederlanders belangrijke functies. Het overnemen van de stuurfuncties wordt door 27 procent van de bevraagde Nederlanders als belangrijk ervaren.

Iets meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagde Nederlanders verwacht dat zelfrijdende auto’s meer rijcomfort en minder stress (45 procent) met zich meebrengen. Daarnaast verwacht 43 procent van de Nederlanders dat zelfrijdende auto’s minder brandstof verbruiken. 38 procent gelooft dat deze auto’s tot minder ongevallen leiden. Iets meer dan een kwart (29 procent) van de Nederlanders is voorstander van een snelle invoering van zelfrijdende auto’s.

Als de auto zelfstandig aan het rijden is, zouden de Nederlanders met de andere passagiers praten (58 procent) of uit het raam kijken en van het landschap genieten (57 procent).

Daarnaast vindt 35 procent van de Nederlanders dat zelfrijdende functies een auto aantrekkelijker maken. Zelfrijdende functies zet de Nederlander niet meteen aan om een nieuwe auto te kopen (21 procent zou dit doen) of te kiezen voor nieuwe vormen van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld zelfrijdende deelauto’s (25 procent).

De Nederlanders willen de zelfrijdende auto met name gebruiken tijdens langere ritten (59 procent), op de snelweg (53 procent) of om op vakantie te gaan (44 procent). Tijdens kortere ritten of wanneer er passagiers in de auto zitten, rijden de Nederlanders liever zelf. Dat verklaart wellicht ook waarom slechts 17 procent van de ondervraagde Nederlanders zijn kinderen door een zelfrijdende auto en zonder bestuurder naar de sportclub of naar school zou laten brengen.

Nederlanders hebben blijkbaar moeite om de controle over het stuur uit handen te geven en rijden nog steeds graag zelf. Uit het onderzoek blijkt ook dat zij zelfrijdende functies met name als ondersteunend zien: bij het parkeren, tijdens langere ritten op de snelweg of in de file. Dergelijke functies zijn vandaag al op een aantal modellen aanwezig en worden dus nu al bewust of onbewust gebruikt.

Sandra Vancolen, Marketing Specialist Mobility Solutions Benelux bij Robert Bosch N.V.

Zelfrijdende functies vandaag: Bosch Highway Assist

De Highway Assist van Bosch is een gedeeltelijk geautomatiseerde rijfunctie die rijden op de snelweg veiliger en minder stresserend maakt voor de bestuurder. Dit nieuwe systeem van Bosch, aanwezig in alle voertuigen van het Maserati aanbod MY 2018, combineert de functies ACC Stop & Go en Lane Centering en beheerst op die manier de snelheid, de versnelling en het remgedrag van de auto.

Dankzij de slimme combinatie van de twee functies en de geoptimaliseerde lengte- en breedtebegeleiding tijdens het rijden op een rijstrook maakt deze technologie van Bosch gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE niveau 2) mogelijk op rechte stukken en in bochten.

De Bosch-technologie voor snelwegondersteuning is bedoeld om de snelheidsbeperkingen op snelwegen nauwgezet te respecteren. Het systeem geeft de bestuurder belangrijke ondersteuning. Het enige wat de bestuurder moet doen, is het voertuig voortdurend in het oog houden en op elk moment paraat zijn om indien nodig de controle over te nemen. De technologische functies worden mogelijk gemaakt door de gecombineerde werking van een langeafstands-radarsensor van Bosch, een camera en een gps, die de actuele positie van de auto op de snelweg bijhoudt

Home Zone Park Assist neemt vaak voorkomende parkeermanoeuvres over

Home Zone Park Assist is een gedeeltelijk geautomatiseerde functie die nog steeds enige controle van de bestuurder vereist. Het systeem is ontworpen voor regelmatig voorkomende parkeermanoeuvres, bijvoorbeeld parkeren thuis of in een vaste, toegewezen parkeerplaats. Het bijzondere aan deze technologie is dat Home Zone Park Assist individuele rijmanoeuvres aanleert en opslaat. Zodra dat gebeurd is, kan de assistent deze manoeuvres ook zelf uitvoeren. De bestuurder hoeft daartoe enkel een knop in te drukken. Bovendien hoeft het systeem slechts eenmalig geïnstrueerd te worden.

Dit is hoe het systeem werkt: de bestuurder activeert de aanleerfunctie van de assistentie van zodra de auto zich in de gewenste startpositie bevindt. De auto rijdt daarna tijdens een proefrit langzaam (wandeltempo) naar een parkeerplaats die zich op niet meer dan 100 meter afstand bevindt. Het systeem slaat ondertussen startpositie, bestemming en route op. Vanaf dat moment kan Home Zone Park Assist het parkeren vanaf de gedefinieerde startpositie overnemen. Bestuurders hebben de keuze om in de auto te blijven of het proces van buitenaf te volgen, respectievelijk via een dodemansschakelaar op de contactsleutel of via de smartphone. Het Bosch-systeem kan tot tien verschillende parkeermanoeuvres en vaak voorkomende parkeersituaties opslaan.

*Bosch-onderzoek rond geautomatiseerd rijden in dertien landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, UK, Turkije, Verenigde Staten, Japan, Rusland, China en Brazilië). In Nederland werden in mei 2018, 1003 mannen en vrouwen in het bezit van een rijbewijs bevraagd.

Tags: Automated driving, Maserati

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?