Suche

Volledig geladen: Bosch brengt elektrische bestelwagens op de weg

  • Bosch-oplossing maakt elektrisch rijden voor bestelwagens goedkoper en efficiënter.
  • Lid van de Raad van Bestuur Heyn: “De elektrische aandrijflijn voor bedrijfsvoertuigen van Bosch heeft het potentieel om leveringsverkeer in steden drastisch te veranderen.”
  • Vind hier meer informatie over de aandrijflijn voor elektrische bestelwagens.
eCity Truck Bosch

In twee muisklikken besteld en nog dezelfde dag aan uw deur geleverd: de groei in online shoppen drijft het leveringsverkeer in grote steden tot het uiterste. Bestelwagens en zware vrachtwagens zoeken een weg door de stadscentra, waar een gebrek aan laadzones vaak tot dubbel parkeren leidt. Het resultaat: geblokkeerde straten, lawaai en uitlaatgassen. In steden over de hele wereld veroorzaakt dit verkeerschaos en dit voedt ook de discussie over toegangsverboden. Dit heeft niet alleen een effect op de besteldiensten, ook handelaars en andere kleine bedrijven die hun klanten bezoeken met een bestelwagen worden met deze gevolgen geconfronteerd. “Om de levering van goederen in steden draaiende te houden, kunnen we er niet omheen om het leveringsverkeer te herbekijken,” zegt Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. Dit is een van de doelstellingen die Bosch wil bereiken met de nieuwe elektrische aandrijflijn voor lichte bedrijfsvoertuigen. In 2019 worden de hiermee uitgeruste voertuigen gelanceerd.

Stille leveringen

Deutsche Post heeft met de StreetScooter - die gebruik maakt van een aandrijfsysteem van Bosch - de stap gezet naar een verandering in stedelijk goederenvervoer. Nu gaat Bosch een stap verder, en brengt voor het merendeel van de bestelwagens een elektrische aandrijving op de markt. Het idee achter deze elektromobiliteitscampagne is dat elektrische bestelwagens de laatste kilometers tussen de distributiecentra en het leveradres afleggen. In dit soort stop-en-go-verkeer zijn elektrische voertuigen bijzonder efficiënt, omdat ze de energie uit het constant remmen kunnen recupereren, wat het bereik vergroot. De meeste afleverroutes bedragen minder dan 80 kilometer per dag – een afstand die gemakkelijk kan worden afgelegd met een enkele oplaadbeurt. De bestelwagens kunnen dan ‘s nachts in het depot worden opgeladen. Rijverboden in stadscentra zijn niet van toepassing op elektrische voertuigen, aangezien hun aandrijflijn geen lokale uitstoot veroorzaakt. Een bijkomend voordeel is dat elektrische voertuigen minder lawaai maken, waardoor er minder overlast is bij leveringen ‘s avonds. Dit kan het verkeer tijdens piekuren verlichten en voor meer flexibele leveringstijden zorgen. “Bosch brengt e-mobiliteit naar waar het werkelijk zinvol is – bij leveringen in de stad,” zegt Heyn.

Klaar voor de massamarkt

Er bestaan twee versies van de eCityTruck-aandrijflijn van Bosch: een met en een zonder transmissie. Het doel is om oplossingen te creëren die vlot te integreren zijn en aan de eisen van autofabrikanten voldoen. Deze aandrijflijnoplossingen kunnen voor lichte bedrijfsvoertuigen worden opgeschaald voor een gewicht van 2 tot 7,5 ton, waardoor ze geschikt zijn voor het merendeel van de bedrijfsvoertuigenmarkt. “De elektrische aandrijflijn voor bedrijfsvoertuigen van Bosch heeft het potentieel om het stedelijk leveringsverkeer drastisch te veranderen. We maken elektrische bestelwagens klaar voor de massamarkt,” zegt Heyn. Met het nieuwe eCityTruck-aandrijfconcept heeft Bosch verschillende componenten zoals de elektromotor en de vermogenselektronica samengebracht in één unit. Dat beperkt het aantal componenten, waardoor de aandrijflijn niet alleen veel efficiënter, maar ook goedkoper wordt. Dankzij deze eenvoudige, geïntegreerde oplossing moeten klanten minder tijd investeren in nieuwe ontwikkelingen. De oplossing van Bosch biedt ook, voor zowel bestaande als nieuwe automobielconstructeurs, het voordeel dat ze hun voertuigen sneller op de markt kunnen brengen.

Bosch biedt al een alles-in-één oplossing voor personenwagens aan: de eAxle. Deze verkort aanzienlijk de ontwikkelingsfase voor nieuwe voertuigen. Door de uitbreiding van de productportfolio naar lichte bedrijfsvoertuigen neemt Bosch een beslissende stap in het ondersteunen van autofabrikanten bij de realisatie van hun elektrificatiestrategie.

De plannen van Bosch om bedrijfsvoertuigen elektrisch te maken gaan verder dan bestelwagens. Samen met de Nikola Motor Company, een start-up uit de VS, ontwikkelt Bosch een aandrijflijn die de lat voor elektrisch bereik hoger legt. Voor Bosch zijn deze aandrijflijntechnologieën voor leveringsverkeer een nieuwe mijlpaal op weg naar een toonaangevende wereldwijde positie in de massamarkt van elektromobiliteit, die vanaf 2020 zal ontluiken. Deze technologieën passen ook in de visie van Bosch om mobiliteit emissie-, ongeval- en stressvrij te maken. Bosch ziet de toekomst van mobiliteit als geautomatiseerd, geconnecteerd en geëlektrificeerd.

Meer informatie over de elektrische aandrijflijn voor bedrijfswagens vindt u in de bijhorende webspecial.

Tags: Truck, eCity

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?