Stuttgart / Renningen – Bosch wil ook in moeilijke omstandigheden in 2018 verder blijven groeien. Na het recordjaar 2017 verwacht de Bosch Groep voor dit jaar als gevolg van de economische en geopolitieke risico's een omzetgroei tussen twee en drie procent. In de eerste drie maanden van 2018 lag de omzet van de technologie- en dienstenleverancier op het hoge niveau van hetzelfde kwartaal van het jaar voordien, of ongeveer 5 procent hoger indien gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten1. "Bosch kan als geen ander bedrijf een uitgebreide netwerkexpertise combineren met een brede sector- en productkennis. Dat is het unieke voordeel van Bosch," zei Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch, op de jaarlijkse algemene persconferentie over de financiële resultaten in Renningen, Duitsland. Denner ziet met name de verbetering van de levenskwaliteit en de bescherming van het milieu en het klimaat als essentiële taken voor Bosch: "Onze slogan 'Technologie voor het leven’ motiveert ons om de best mogelijke technologie voor de bescherming van het milieu te ontwikkelen en in te zetten. We willen mobiliteit en tegelijkertijd een goede luchtkwaliteit mogelijk maken voor mensen." Om emissievrij verkeer mogelijk te maken, investeert het bedrijf grote bedragen in zowel het marktsucces van elektromobiliteit als in de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor.
Over Bosch
Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.
De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 421.000 medewerkers (situatie op 31 december 2022). Het bedrijf genereerde in 2022 een omzet van 88,2 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. Met zijn meer dan 400 vestigingen wereldwijd is de Bosch Groep sinds het eerste kwartaal van 2020 CO2-neutraal. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 85.500 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 44.000 softwareontwikkelaars.
De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.
Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, bosch.nl, bosch.com, iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.