Suche

Persbericht #Automated mobility
Deel persbericht

Bosch-analyse: rijhulpsystemen zetten sterke opmars verder

Rijhulpsystemen Bosch

Parkeerhulp en noodremsystemen zijn populairste rijhulpsystemen

  • In de meeste auto’s zijn parkeerhulpsystemen reeds standaarduitrusting
  • In Nederland was 39 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een noodremsysteem
  • Het aantal auto’s met rijstrookassistentie bedroeg in Nederland 24 procent
  • Recent geïntroduceerde file-assistentie is eerste gedeeltelijk geautomatiseerde toepassing
  • Bosch verwacht in 2019 een omzet van twee miljard euro door de verkoop van rijhulpsystemen

Sandra Vancolen

X

Wie vandaag In Nederland en in andere landen van Europa een nieuwe auto koopt, hecht steeds meer belang aan elektronische assistentie en rijhulpsystemen. “We zien een duidelijke trend. Binnenkort is het net zo normaal dat een auto is uitgerust met rijhulpsystemen dan dat hij een radio of ESP heeft,” zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Hij verwijst daarbij naar een door Bosch uitgevoerde analyse van de installatiegraad van rijhulpsystemen in nieuw geregistreerde auto’s in verschillende Europese landen. Volgens deze analyse worden parkeerhulp- en noodremsystemen steeds populairder, evenals rijstrookassistentie. Zo was in Nederland 61 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met parkeerhulp. Dit varieert van parkeersensoren tot automatische parkeersystemen. Tweede op de populariteitsschaal zijn de automatische noodremsystemen, die de bestuurder in een noodsituatie waarschuwen of de auto tot stilstand brengen. In Nederland was in 2016 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s met dergelijk systeem uitgerust. Rijstrookassistentie was op 24 procent van de nieuw geregistreerde auto’s aanwezig.

Rijhulpsystemen zijn steeds meer standaarduitrusting

Parkeerhulp, noodremsystemen en rijstrookassistentie zijn de meest populaire systemen in zowel de UK, Nederland, België en Frankrijk. In Frankrijk zijn parkeerhulpsystemen zeer wijd verspreid: 67 procent van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s aldaar zijn uitgerust met een of andere vorm van parkeerhulp. Parkeerhulpsystemen zijn ook steeds meer standaarduitrusting: 63 procent van de nieuwe auto’s hadden in 2016 standaard een parkeerhulpsysteem. Noodremsystemen zijn dan weer erg populair in België en Nederland: 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in deze landen was uitgerust met een noodremsysteem. Dat is het hoogste percentage in Europa.

Bosch groeit sneller dan de markt van rijhulpsystemen

Rijhulpsystemen helpen bestuurders in verwarrende of kritische verkeerssituaties en zijn een belangrijke stap naar de ongevallen- en stressvrije mobiliteit van de toekomst. Mochten alle voeruitgen in Duitsland een automatisch noodremsysteem hebben, dan zouden tot 72 procent van alle kop- staartongevallen met letsels vermeden kunnen worden. De installatiegraad van rijhulpsystemen neemt voortdurend toe. Als grootste aanbieder van dergelijke systemen, profiteert ook Bosch hiervan. “De markt groeit momenteel met 20 procent, maar Bosch groeit nog sneller,” zegt Gerhard Steiger, president van de Bosch-divisie Chassis Systems Control. In 2019 verwacht Bosch de kaap van 2 miljard euro omzet door de verkoop van rijhulpsystemen te overschrijden. De kaap van 1 miljard euro werd al bereikt in 2016. Op dit moment evolueert de technische ontwikkeling steeds meer naar geautomatiseerd rijden. De Bosch- analyse toont aan dat de file-assistent, de eerste gedeeltelijk geautomatiseerde functie, stilaan een plaatsje verovert op de markt. In een file volgt de auto automatisch het voorliggende voertuig en neemt taken als starten en versnellen, maar ook remmen en sturen binnen de eigen rijbaan over. Van alle nieuwe auto’s die in Duitsland met ACC zijn uitgerust, heeft de helft ervan ook een file- assistent. Dat is het geval voor 9 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland in 2016.

Bosch-analyse gebaseerd op de statistieken van de in 2016 nieuw geregistreerde auto’s

Op basis van de registratiegegevens van nieuwe auto’s in Europa in 2016 en data aangeleverd door het business intelligence-bedrijf IHS Markit analyseerde Bosch deze gegevens voor het segment van de personenauto’s en noteerde welke rijhulpsystemen werden aangeboden – standaard of als optie. Bosch onderzoekt deze gegevens al sinds 2013 voor Duitsland, de UK, Nederland en België. Voor 2016 werden ook Frankrijk, Italië en Rusland aan het lijstje toegevoegd.

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt in Nederland ongeveer 3.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 418.000 medewerkers (situatie op 31 december 2024). In 2024 genereerde het bedrijf een omzet van 90,3 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Met zijn zakelijke activiteiten streeft het bedrijf ernaar technologie te gebruiken om universele trends zoals automatisering, elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en duurzaamheid vorm te geven. In deze context versterkt de brede diversificatie van Bosch over regio's en industrieën zijn innovatiekracht en robuustheid. Bosch maakt gebruik van zijn bewezen expertise op het gebied van sensortechnologie, software en diensten om klanten oplossingen over verschillende domeinen aan te bieden vanuit één bron. Het past ook zijn expertise op het gebied van connectiviteit en kunstmatige intelligentie toe om gebruiksvriendelijke, duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Met "Technologie voor het leven", wil Bosch de kwaliteit van leven verbeteren en natuurlijke hulpbronnen behouden. De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 490 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De innovatieve kracht van Bosch is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Bosch stelt ongeveer 87.000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd.

Het bedrijf werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en aanzienlijke voorinvesteringen kan doen om zijn toekomst veilig te stellen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een liefdadigheidsstichting. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Het is belast met de taak om het langdurig voortbestaan van het bedrijf en met name zijn financiële onafhankelijkheid te waarborgen - in overeenstemming met de missie die is overgedragen in het testament van de oprichter van het bedrijf, Robert Bosch.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschNederland, www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands/ en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht