Persbericht #Automated mobility

Bosch op 64e IAA Bedrijfsvoertuigen in Hannover Efficiënte technologie biedt groeikansen - Focus op continue vermindering van verbruik

• Bedrijfsvoertuigen nog zuiniger en veiliger
  • Hybride oplossingen en energierecuperatie voor nog lager verbruik
  • Bosch op stand B10 in Hal 17

Ondanks de wereldwijde economische onrust heeft Bosch goede verwachtingen voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf, in het bijzonder voor de afdeling commerciële bedrijfsvoertuigen. “Het aantal afgelegde kilometers stijgt, net zoals de verwachtingen omtrent efficiëntie en bescherming van het milieu”, zegt Bernd Bohr, voorzitter van Bosch Automotive Groep. “Als leverancier van innovatieve technologieën, complete systemen en diensten bevindt Bosch zich in een ideale positie om voordeel te halen uit deze trend.” Bohr bevestigt een toenemende vraag naar betaalbare oplossingen die bedrijfsvoertuigen goedkoper en veiliger maken. “Door een reeks van innovaties willen we het brandstofverbruik van commerciële voertuigen tegen 2020 nog eens met 15 procent verminderen”, zei Bohr op de persconferentie van Bosch tijdens IAA bedrijfsvoertuigen in Hannover op 18 september 2012.

Net geen 176.000 medewerkers in de divisie Automobieltechnologie

In de loop van dit jaar zal de omzet van de divisie Automobieltechnologie met net geen vier procent groeien, hoewel de huidige markt een duidelijke vertraging toont in de automobielsector. “Als reactie daarop ondernemen we actie om de kosten te beperken”, zegt Bohr. De omzet van de Bosch Groep groeit in lijn met de tot nu toe gedane voorspellingen. Op dit moment telt Bosch wereldwijd meer dan 305.000 medewerkers. In de divisie Automobieltechnologie blijft het aantal werknemers stabiel en zal tegen eind 2012 het aantal medewerkers net geen 176.000 bedragen. In zowel deze divisie als in de gehele Bosch Groep liggen de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling boven het gemiddelde van de industriële sector.

Automobieltechnologie verwacht omzet van 31,5 miljoen euro in 2012

In de markt van de bedrijfsvoertuigen variëren de ontwikkelingen aanzienlijk van regio tot regio. De daling in Zuid-Amerika, Europa en China wordt gecompenseerd door de aanhoudende stijging van de tot nu toe onderdrukte vraag in Noord-Amerika. Wereldwijd verwacht Bosch dit jaar een lichte daling in de productie van vrachtwagens. Desondanks blijft de eigen omzet binnen de sector van de bedrijfsvoertuigen stabiel. Eén voertuig bevat soms voor meer dan 1.500 euro aan Bosch-systemen. Dat betekent dat elke vierde euro in de Bosch-divisie Automobieltechnologie wordt verdiend met onderdelen en systemen voor bedrijfsvoertuigen. De divisie Automobieltechnologie mikt op een totale omzet van 31,5 miljoen euro in 2012.

Bosch helpt logistieke bedrijven 10.000 euro per truck per jaar te besparen

Als de grootste toeleverancier in de industrie gebruikt Bosch een innovatieve aanpak om bedrijfsvoertuigen nog efficiënter te maken. “Nu al zijn vrachtwagens tot 15 procent efficiënter dan auto’s. Hen ook beduidend goedkoper maken, vraagt om nieuwe oplossingen”, verklaart Bohr de uitdagingen die autoproducenten en toeleveranciers het hoofd moeten bieden wanneer ze zich bezighouden met het verder beperken van het verbruik en de CO2-uitstoot. Gezien de huidige brandstofprijzen en een jaarlijks afgelegde afstand van 130.000 kilometers, is het huidige doel van logistieke bedrijven de operationele kosten met bijna 10.000 euro per voertuig per jaar te verlagen.

Om dit te bereiken onderzoekt Bosch mogelijke brandstofbesparingen met bestaande technologieën en ontwikkelt het ook nieuwe oplossingen. Voor common-railsystemen bijvoorbeeld, werken ingenieurs van Bosch aan manieren om de inspuitdruk te verhogen tot 3.000 bar. Vandaag al vermindert de wisselwerking tussen hogedruk-injectie en het Denoxtronic- ureummeetsysteem het brandstofverbruik met vijf procent. Beide technologieën komen steeds vaker voor op de markt. Bosch verwacht het komende jaar 2,5 miljoen common-railsystemen en meer dan 800.000 Denoxtronic-systemen te verkopen in de sector van de bedrijfsvoertuigen.

Innovaties van Bosch voor meer efficiëntie

Momenteel werkt een 60-tal ingenieurs van Bosch aan hybride aandrijvingen voor bedrijfsvoertuigen van meer dan 12 ton. Het bedrijf verwacht dat de parallelle hybride het brandstofverbruik met 6 procent zal verminderen, ook over lange afstanden. Bij koerierdiensten kan het verbruik nog verder verminderen – tot 20 procent. Bosch heeft zichzelf als doel gesteld de hybride systemen voor bedrijfsvoertuigen in de tweede helft van dit decennium te lanceren. De systemen worden zo ontworpen dat logistieke bedrijven de meerprijs binnen de drie jaar kunnen terugverdienen.

De toenemende interconnectie van voertuigsystemen is een specialiteit van Bosch. Het nieuwe “Eco.logic motion”-systeem maakt deel uit van die trend. Op basis van de navigatiegegevens berekent het een manier van rijden die efficiënt is voor motorbeheer en bedieningssystemen. Door op het juiste moment te versnellen voor hellingen en door onnodig schakelen te vermijden, kan brandstofverbruik verminderd worden met gemiddeld 3 procent. Bosch zal in de toekomst ook gebruikmaken van topografische navigatiegegevens als leidraad voor een perfect energiebeheer in hybride voertuigen. Zo kan opgeslagen energie bijvoorbeeld worden gebruikt om extra ondersteuning te geven op hellingen, terwijl de energie die overblijft tijdens afdalingen gerecupereerd kan worden om de accu opnieuw op te laden.

Ook aandrijvingen op aardgas bieden lagere kosten en meer bescherming van het klimaat. Aardgas kost minder dan diesel en wagens die ermee worden aangedreven, stoten 15 tot 20 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare dieselmotor. Bosch biedt twee verschillende technologieën voor deze alternatieve brandstof: monovalente systemen voor motoren met vonkontsteking uitsluitend op aardgas en bivalente systemen op aardgas en dieselinjectie. Voor deze laatste variant werkt Bosch momenteel samen met klanten in Brazilië. Het bedrijf ziet ook veel mogelijkheden in de Verenigde Staten.

Meer en meer vrachtwagens hebben antislip- en voor noodstopsystemen nodig

Niet zoals voor de bescherming van het klimaat gelden ook voor het voorkomen van ongevallen steeds strengere wettelijke eisen. Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP dat Bosch als eerste lanceerde, zal in Europa tegen het einde van 2014 verplicht zijn voor nieuwe voertuigen in bijna alle klassen. Terwijl zo’n 70 procent van de nieuwe wagens in Europa al met een antislipsysteem is uitgerust, blijft het installatiepercentage in bestelwagens beperkt tot 60 procent. Bohr ziet de noodzaak om bij te benen. De nieuwe generatie ESP van Bosch kan tegemoetkomen aan die noodzaak, ook in lichte vrachtwagens met grote remsystemen en hoge remdruk.

Tegen eind 2014 worden ook bestuurdersassistentiesystemen zoals automatische noodstop in Europa voor veel vrachtwagens van meer dan 3,5 ton verplicht. Bosch biedt daarom een radarsensor aan die ontworpen is voor snelheden tot 150 kilometer per uur. Dat maakt de sensor ook geschikt voor mid-range toepassingen, vooral in vrachtwagens en bestelwagens. Deze nieuwe radarsensor ondersteunt naast noodstops ook een aantal ander functies, zoals bijvoorbeeld het ACC-cruisecontrolesysteem. Dit systeem verlicht een deel van de last van het rijden voor truckers en draagt bij tot een grotere verkeersveiligheid.

Contactpersoon voor journalisten:

Peter De Troch