Nummer één stoorzender in huis: lawaaiige huishoudapparatuur

Per 1 september 2014 gaat de nieuwe EU-regelgeving met betrekking tot energielabels een nieuwe fase in. Fabrikanten zijn vanaf die datum verplicht het geluidsniveau van alle huishoudapparatuur te vermelden. Uit onderzoek van Bosch Huishoudapparaten* blijkt dat de Nederlander dit een goede ontwikkeling vindt. Maar liefst driekwart (73,6 %) van de Nederlanders stoort zich aan de geluiden van huishoudapparatuur en zou dan ook graag op voorhand weten hoeveel geluid een apparaat maakt. Bovendien is ruim een derde bereid meer te betalen voor een stillere variant. Gek genoeg komt bij aanschaf van huishoudapparatuur het thema ‘geluid’ nauwelijks ter sprake. Bosch, producent van huishoudapparatuur raadt consumenten aan om het geluidsniveau van een apparaat mee te laten wegen in hun keuze; het is immers stoorzender nummer 1 in huis.

Geluidsirritatie door huishoudapparatuur

Maar liefst een derde (31,1%) van de Nederlanders stoort zich wekelijks aan het geluid dat huishoudapparatuur maakt. Ook het gebruik van huishoudapparatuur bij de buren wordt in bijna 40 procent van de huishoudens als ‘geluidsoverlast’ ervaren. De apparaten waarvan het geluid de meeste irritatie veroorzaakt, zijn:

1. Stofzuiger (85,6%)

2. Afzuigkap (76,5%)

3. Wasmachine (72,2%)

4. Vaatwasser (45,8%)

5. Droger (44,7%)

Het geluid van deze apparaten zorgt ervoor dat bijna 4 op de 10 Nederlanders deze alleen op vaste tijdstippen gebruikt. En dat geldt vooral voor gezinnen. Meer dan de helft gebruikt bepaalde apparatuur niet als de kinderen slapen, uit angst dat ze wakker worden.

De beste én de stilste

De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) probeert geluidshinder in Nederland zoveel mogelijk tegen te gaan. Zij zijn dan ook erg te spreken over de nieuwe wetgeving. Jan Kramer, geluidsexpert bij NSG: “Huishoudelijke apparaten moeten doen waarvoor ze gemaakt zijn: stofzuigers moeten zuigen, wasmachines wassen en drogers goed drogen. Dat ze daarbij ook geluid maken, is niet te voorkomen. Bosch is nu de uitdaging aangegaan om niet alleen de beste, maar ook de stilste te zijn. De consument zal dat laatste bij aankoop voortaan eenvoudig kunnen zien. Dat is winst.”

Meer aandacht voor geluidsniveau bij aanschaf

Hubert de Haan, directeur bij Bosch Huishoudapparatuur zegt: “Gezien de grote hoeveelheid Nederlanders die zich ergeren aan het lawaai dat huishoudapparaten maakt, zou je denken dat dit bij aanschaf een belangrijke rol speelt. We weten echter dat de geluidsproductie van een apparaat dan juist een ondergeschikte rol speelt. De nieuwe EU-regelgeving zorgt ervoor dat het geluidsniveau duidelijk terug te vinden is op het apparaat. Verder zou het goed zijn als de consument zich laat informeren over het geluidsniveau door de verkopende partij. Dat scheelt een boel ergernis achteraf.”

Apparaten in huis: het liefst zo stil mogelijk

De was in de droger als de kinderen slapen, zonder dat ze wakker worden. En stofzuigen zonder de huisdieren of kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Of een etentje met vrienden, waarbij men tijdens het koken elkaar gewoon kan verstaan als de afzuigkap aanstaat. Dat is wat Nederland wil. Bijna alle Nederlanders (84,3%) willen uiteindelijk het liefst dat apparaten zo min mogelijk geluid maken. En bijna 40% van de consumenten zou hier dan ook rekening mee houden bij de aankoop van een product. Meer dan de helft (56%) van de verkopers adviseert zijn klanten hier niet over. Dat kunnen ze beter wel doen: ruim een derde (31,2%) van de respondenten is bereid meer te betalen voor een product dat extra stil is.

Een paar decibel meer of minder: een wereld van verschil

Een decibel (dB) is geen eenheid, maar een verhouding op een logaritmische schaal. Drie dB extra zorgen al voor een verdubbeling van het geluid. Begin dit jaar speelde Bosch met de introductie van haar nieuwe lijn ‘Silence Edition’, met een extreem laag geluidsniveau al in op de behoefte van Nederlanders aan stillere apparaten.

Voor witgoed geldt al langer dat fabrikanten het aantal dB moeten vermelden op het energielabel. Per 1 september van dit jaar wordt de invoering van de Eco Design EU-regelgeving gefaseerd verder uitgerold en wordt het ook voor stofzuigers verplicht om het geluidsniveau in dB te vermelden op de energielabels. Vanaf 2015 geldt dit ook voor afzuigkappen.