Eerste Bosch FWA 9000 contactloze wieluitlijner in gebruik genomen in Nederland

Bert Van Hauwermeiren >

X

Barneveld, juli 2015 - Bosch introduceert een nieuwe innovatieve generatie contactloze wieluitlijners die het gebruik van wielklemmen en de bijhorende meetkoppen of reflectorborden geheel overbodig maakt. Met de nieuwe FWA 9000 besparen garagehouders kostbare tijd door het achterwege laten van het correct aanbrengen van wielklemmen met meetkoppen of reflectorborden. Ook verdwijnt het risico op meetafwijkingen door mechanische toleranties als gevolg van onnauwkeurig aangebrachte wielklemmen volledig. Hierdoor wordt altijd een uiterst hoge meetnauwkeurigheid gegarandeerd. Daarnaast kunnen de velgen niet beschadigd worden door het onnauwlettend of te fors opspannen van de wielklemmen. Dit alles resulteert in een ongezien snelle en nauwkeurige meting van de wielgeometrie.

Meetsysteem met acht 3D-camera’s, infrarood- en lasertechnologie

De vier wielstanden kunnen gelijktijdig gemeten worden door de vier aparte meeteenheden. Elke meeteenheid beschikt over een laserprojector die duizenden laserpunten op wiel en band projecteert en twee 3D-camera’s die zich boven en onder projector bevinden. De laserpunten worden voortdurend gescreend door de twee 3D-camera’s. Zelfs bij beperkte lichtinval in de werkplaats zorgt de geïntegreerde infraroodverlichting steeds voor een betrouwbare meting. Net als bij de 3D-wieluitlijner van Bosch, wordt de meetnauwkeurigheid en herhaalbaarheid van de meting te allen tijde gegarandeerd door het unieke dynamische referentiesysteem dat in elke meeteenheid geïntegreerd is.

Prominente plaats in de werkplaats van Auto Haarhuis in Geesteren

Deze nieuwe baanbrekende technologie creëert nieuwe kansen voor autobedrijf Auto Haarhuis. De FWA 9000 kreeg samen met de bijhorende hefbrug van Bosch een duidelijk zichtbare en goed toegankelijke plaats aan de ingang van de werkplaats. Omdat de wielgeometrie slechts in enkele seconden tijd kan gecontroleerd worden leent de FWA 9000 zich in het bijzonder voor een interactieve werkplaatsreceptie.

Terwijl de klant een kopje koffie drinkt, wordt meteen duidelijk of de wielgeometrie goed staat afgesteld en of er extra werkzaamheden aan het onderstel van de wagen moeten uitgevoerd worden. Tegelijkertijd kan men een volledige systeemscan uitvoeren met de Bosch KTS diagnosetester om eventuele andere technische gebreken in het voertuig te identificeren.

Indienststelling en service door Nijboer Blijstra Techniek

Net als voor alle andere equipmentproducten van Bosch fungeert Nijboer Blijstra Techniek uit Putten als service provider. Dat betekent ondermeer een professionele ondersteuning en dito servicedienst. Nijboer Blijstra Techniek beschikt bovendien over een eigen demonstratie- en trainingscentrum dat ze recent met de nieuwe FWA 9000 uitgerust hebben. Zo kunnen Bosch-grossiers in optimale praktijkomstandigheden bijgeschoold worden over de laatste trends op gebied van wieluitlijning en bandenservice. Ook potentiële klanten kunnen in Putten terecht voor een demonstratie van de verschillende wieluitlijningssystemen van Bosch, waaronder nu ook de nieuwe FWA 9000.

Bosch versterkt pioniersrol in wieluitlijningstechnologie

Bosch biedt dus voortaan naast de bestaande CCD en 3D systemen ook een contactloos wieluitlijningssysteem aan waarmee het zijn voortrekkersrol bevestigt. De drie verschillende technologieën waarborgen een hoge meetprecisie. En dit in combinatie met een gebruiksvriendelijke software, met uitgebreide voertuigdatabank, die voldoet aan de richtlijnen van de voertuigfabrikanten. De Bosch wieluitlijners zijn officieel erkend bij tal van voertuigfabrikanten en dit in vele gevallen ook in combinatie met een calibratiesysteem voor steeds vaker voorkomende rijhulpsystemen.

Als systeemontwikkelaar en –leverancier weet Bosch als geen ander dat rijveiligheidssystemen nauw met elkaar verbonden zijn en met de gepaste apparatuur moeten gecontroleerd en afgesteld worden. Zo worden de KTS diagnosetesters tijdens de wieluitlijning ingezet voor de calibratie van onder andere stuurhoeksensoren (bij voertuigen met ESP®) en ACC (Adaptive Cruise Control).

Foto: Jack Keizer van Nijboer Blijstra Techniek (rechts) overhandigt de Bosch FWA 9000 aan Gerard Haarhuis (midden) van autobedrijf Auto Haarhuis.