De nieuwe multifunctionele gereedschappen van Bosch

Gebruiksvriendelijke allrounders voor doe-het-zelvers

Bosch vernieuwt zijn doe-het-zelf gamma van multifunctionele elektrische gereedschappen met drie nieuwe multitools: de PMF 220 CE, PMF 250 CES en PMF 350 CES. Deze toestellen zijn voor het eerst uitgerust met het Starlockopnamesysteem, dat gezamenlijk door Bosch en Fein, de wereldwijde marktleiders in oscillerende elektrische gereedschappen, werd ontwikkeld. De nieuwe geometrie van het gestandaardiseerd bevestigingssysteem zorgt voor een optimale krachtoverdracht van het gereedschap naar het accessoire. Dit resulteert in verbeterde prestaties, een snellere voortgang van de werkzaamheden en nauwkeurigere resultaten.

“Op dit moment is een groot aantal opnamesystemen voor oscillerende elektrische gereedschappen beschikbaar op de markt. Het assortiment van de verschillende fabrikanten is bijna te uitgebreid om een duidelijk overzicht te krijgen,” zegt Willi Fellman, verantwoordelijke voor het samenwerkingsproject bij Bosch. “Daarnaast krijgen klussers ook te maken met afnemende prestaties wanneer ze een accu gebruiken. Het nieuwe Starlock-opnamesysteem biedt hiervoor de oplossing. Bosch en Fein hebben een gemeenschappelijke standaard ontwikkeld en garanderen zo een maximale krachtoverdracht”, aldus Fellman.

De nieuwe multitools van Bosch: betrouwbare helpers voor doe-het zelvers

De nieuwe multitools zijn beschikbaar in twee vermogensklassen: Starlock en StarlockPlus. De veelzijdige talenten in de Starlock-klasse, de PMF 220 CE met een vermogen van 220 watt en de PMF 250 CES met een vermogen van 250 watt zijn ideaal voor reparaties en verbouwingen in huis. Zagen, snijden, schrapen of slijpen, de multifunctionele gereedschappen met bijpassende accessoires van Bosch klaren de klus snel en comfortabel, ook op moeilijk bereikbare plaatsen. Het meest geschikte gereedschap voor grote projecten is de PMF 350 CES met een vermogen van 350 watt. De PMF 350 CES is niet alleen de stuwende kracht van de StarlockPlus-klasse, maar ook het enige gereedschap op de markt dat is uitgerust met een 180-graden LED-ring, die in elke werkhouding donkere plaatsen verlicht.

Snel en eenvoudig accessoires wisselen

Twee nieuwe systemen garanderen een snel en eenvoudig wisselen van de accessoires. Via de 'Magnet Hold'-functie wordt het accessoire van de PMF 220 CE dankzij de ingebouwde magneten stevig vastgeklemd en kan het met een enkele, universele schroef gemakkelijk worden vastgemaakt. De PMF 250 CES en PMF 350 CES zijn uitgerust met het nieuwe 'Autoclic'-systeem van Bosch, waardoor accessoires in enkele seconden, zonder inbussleutel, verwisseld kunnen worden. U hoeft het accessoire, net zoals een skischoen, gewoon met één enkele klik in de binding vast te klikken. Het accessoire kan weer worden losgemaakt met behulp van de hendel op de machine. Vanwege deze hendel is het niet nodig het zaagblad, dat mogelijk warm geworden is, met de hand aan te raken.

Alle gereedschappen zijn uitgerust met elektronische snelheidsregeling. Hierdoor kunnen ze constant aan hoog vermogen presteren, zelfs onder zware belasting. De dieptestop met vier standen zorgt voor een nauwkeurige zaagsnede aan een vooraf ingestelde diepte. Bovendien hebben de PMF 250 CES en PMF 350 CES een anti-vibratie-handvat en een aansluiting voor een stofafzuigkap. Het speciale ontwerp van de stofafzuiging zorgt voor een stofarme werkomgeving, ook als dichtbij de rand wordt gewerkt.

Het juiste accessoire voor elke toepassing

Een eenvoudig kleurensysteem helpt doe-het-zelvers om de juiste accessoires te vinden. Gebruikers kunnen kiezen uit een totaal van 32 Starlock-accessoires en vier StarlockPlus-accessoires. Deze classificaties zorgen ervoor dat het gereedschap en het accessoire correct op elkaar zijn afgestemd, wat hun levensduur verlengt. Hiervoor zijn zowel op het accessoire als het gereedschap markeringen aangebracht.

Het assortiment accessoires met het Starlock-opnamesysteem is nu veelzijdiger dan ooit. Bosch biedt doe-het-zelvers unieke accessoires, zoals precisie invalzaagbladen met afgeronde, bolle 'Curved- Tec'-snijkanten. Deze accessoires zorgen voor een betere controle en een hogere precisie bij het maken van sneden in hout, hardhout en hout/metaal, zoals uitsparingen in een spaanplaat. Bosch biedt ook een nieuwe schuurvinger om op moeilijk bereikbare plaatsen te schuren, bijvoorbeeld om professioneel verf of lak te verwijderen tussen de spijlen van rugleuningen of op de lamellen van rolluiken.

De nieuwe multitools van Bosch zijn vanaf april 2016 beschikbaar in de bouwmarkt. De PMF 220 CE wordt geleverd in een koffer met inbussleutel, Starlock segment zaagblad, invalzaagblad voor hout, delta schuurplateau, zes vellen schuurpapier met verschillende korrel en een dieptestop met vier standen voor een adviesverkoopprijs van € 109,95, inclusief BTW. De PMF 250 CES is beschikbaar voor € 149,95, inclusief BTW, met dezelfde accessoires en extra stofafzuigkap, zonder inbussleutel. De PMF 350 CES is verkrijgbaar voor een aanbevolen verkoopprijs van € 194,95, inclusief BTW, en wordt geleverd met een extra StarlockPlus invalzaagblad voor hout en een anti-vibratie-handvat. De stofafzuiging en het anti-vibratie handvat zijn ook apart verkrijgbaar als accessoires.

Technische specificaties

PMF 220 CEPMF 250 CESPMF 350 CES