Suche

Persbericht #Bosch Groep
Deel persbericht

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elektrische langeafstandstruck

Nikola Motor Company en Bosch ontwikkelen de aandrijflijn van de toekomst voor bedrijfsvoertuigen

  • Ontwikkelingspartnerschap zal brandstofcel en eAxle voor de Nikola Klasse 8 waterstof-elektrische truck vermarkten
  • Bosch biedt automobiel hard- en software aan voor ambitieus lanceringsplan – productie tegen 2021
  • Elektrificatie-incubator: de expertise en portfolio van Bosch helpen startups van concept tot uitvoering

Peter De Troch >

Salt Lake City/Stuttgart – Elektrificatie wordt groter dan gedacht. Tegen 2021 wil Nikola Motor Company de Nikola One en Two op de markt brengen, een klasse 8 waterstof-elektrische truck line-up van meer dan 1.000 pk en 2.000 ft lbs aan koppel, bijna het dubbele aan pk van elke andere semi-truck op de weg, en allemaal emissievrij.

Het hart van de Nikola truck line-up is een nieuwe aandrijflijn voor bedrijfsvoertuigen, ontwikkeld dankzij een ontwikkelingspartnerschap tussen Nikola en Bosch. Beide bedrijven vonden de aandrijflijn vanaf de basis opnieuw uit. De expertise van Bosch met betrekking tot de eAxle laat Nikola toe om op korte termijn de elektrische truck op de markt te brengen.

“Bosch is een incubator voor elektromobiliteitsoplossingen. Bosch versnelt de ontwikkeling en helpt een snelle marktdoorbraak te verwezenlijken, ongeacht of het om een startup of een gevestigde OEM gaat,” zegt Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en verantwoordelijk voor Commercial Vehicles.

“We hebben ons doel nagestreefd om de meest geavanceerde semi-truck ooit op de markt te brengen,” zegt Trevor Milton, stichter en CEO van Nikola. “De ontwikkeling van de aandrijflijn vereiste een innovatieve en flexibele partner die

zich snel kon aanpassen aan ons team. De automotive hard- en software van Bosch maakte het voor ons mogelijk snel de markt te betreden en van onze visie een realiteit te maken.”

De door Bosch ontwikkelde eAxle is een schaalbaar, modulair platform waarbij de motor, vermogenselektronica en versnellingsbak in één compact apparaat vervat zitten. Dit maakt de eAxle geschikt voor alle types voertuigen, van kleine personenauto’s tot lichte vrachtwagens. Nikola en Bosch gebruiken deze kennis om ’s werelds eerste tweemotorige eAxle voor een langeafstandstruck te commercialiseren.

De eAxle voor bedrijfsvoertuigen maakt gebruik van de bewezen elektrische-voertuigen-technologie en SMG-motoren (separate motor generator) van Bosch. Dankzij de technologische visie van Nikola en de integratie-expertise van Bosch kunnen de Nikola-trucks ongeziene doelstellingen voor e-machine-efficiëntie realiseren.

De eAxles worden gekoppeld aan een op maat ontwikkeld brandstofcelsysteem, dat eveneens gezamenlijk door Nikola en Bosch ontworpen werd om een benchmark in rijbereik te realiseren. De algemene besturingselementen van het voertuig worden ontwikkeld op basis van voertuigcontrolesoftware en – hardware van Bosch. De emissievrije aandrijflijn van Nikola en Bosch is ontworpen om - in vergelijking met traditionele aandrijfsystemen - buitengewone prestaties tegen een competitieve ‘total cost of ownership’ te leveren.

“Een doorbraak in mobiliteitstechnologie vereist visionaire doelstellingen, een snelle marktpenetratie en een gedisciplineerde structuur om succes op lange termijn te waarborgen,” zegt Heyn. “Samen met Nikola zetten we ons in om nieuwe niveaus in technologische prestatie en marktpenetratie te realiseren.”

Bosch en Nikola willen gezamenlijk een complete aandrijflijn voor de Nikola line-up ontwikkelen, waaronder ook een veiligheidsconcept en een EV-architectuur. Door gebruik te maken van geavanceerde simulatietechnologieën doorheen het gehele ontwikkelingsproces – van systeemlay-out tot testen en validatie – zullen de Nikola One en Two gelanceerd worden met één van de meest geoptimaliseerde en state-of-the-art systeemontwerpen en voertuigcontroles in de mobiliteitssector.

Meer informatie over de Nikola line-up vindt u op www.nikolamotor.com

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?