Salt Lake City/Stuttgart – Elektrificatie wordt groter dan gedacht. Tegen 2021 wil Nikola Motor Company de Nikola One en Two op de markt brengen, een klasse 8 waterstof-elektrische truck line-up van meer dan 1.000 pk en 2.000 ft lbs aan koppel, bijna het dubbele aan pk van elke andere semi-truck op de weg, en allemaal emissievrij.
Het hart van de Nikola truck line-up is een nieuwe aandrijflijn voor bedrijfsvoertuigen, ontwikkeld dankzij een ontwikkelingspartnerschap tussen Nikola en Bosch. Beide bedrijven vonden de aandrijflijn vanaf de basis opnieuw uit. De expertise van Bosch met betrekking tot de eAxle laat Nikola toe om op korte termijn de elektrische truck op de markt te brengen.
“Bosch is een incubator voor elektromobiliteitsoplossingen. Bosch versnelt de ontwikkeling en helpt een snelle marktdoorbraak te verwezenlijken, ongeacht of het om een startup of een gevestigde OEM gaat,” zegt Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en verantwoordelijk voor Commercial Vehicles.
“We hebben ons doel nagestreefd om de meest geavanceerde semi-truck ooit op de markt te brengen,” zegt Trevor Milton, stichter en CEO van Nikola. “De ontwikkeling van de aandrijflijn vereiste een innovatieve en flexibele partner die
zich snel kon aanpassen aan ons team. De automotive hard- en software van Bosch maakte het voor ons mogelijk snel de markt te betreden en van onze visie een realiteit te maken.”
De door Bosch ontwikkelde eAxle is een schaalbaar, modulair platform waarbij de motor, vermogenselektronica en versnellingsbak in één compact apparaat vervat zitten. Dit maakt de eAxle geschikt voor alle types voertuigen, van kleine personenauto’s tot lichte vrachtwagens. Nikola en Bosch gebruiken deze kennis om ’s werelds eerste tweemotorige eAxle voor een langeafstandstruck te commercialiseren.
De eAxle voor bedrijfsvoertuigen maakt gebruik van de bewezen elektrische-voertuigen-technologie en SMG-motoren (separate motor generator) van Bosch. Dankzij de technologische visie van Nikola en de integratie-expertise van Bosch kunnen de Nikola-trucks ongeziene doelstellingen voor e-machine-efficiëntie realiseren.
De eAxles worden gekoppeld aan een op maat ontwikkeld brandstofcelsysteem, dat eveneens gezamenlijk door Nikola en Bosch ontworpen werd om een benchmark in rijbereik te realiseren. De algemene besturingselementen van het voertuig worden ontwikkeld op basis van voertuigcontrolesoftware en – hardware van Bosch. De emissievrije aandrijflijn van Nikola en Bosch is ontworpen om - in vergelijking met traditionele aandrijfsystemen - buitengewone prestaties tegen een competitieve ‘total cost of ownership’ te leveren.
“Een doorbraak in mobiliteitstechnologie vereist visionaire doelstellingen, een snelle marktpenetratie en een gedisciplineerde structuur om succes op lange termijn te waarborgen,” zegt Heyn. “Samen met Nikola zetten we ons in om nieuwe niveaus in technologische prestatie en marktpenetratie te realiseren.”
Bosch en Nikola willen gezamenlijk een complete aandrijflijn voor de Nikola line-up ontwikkelen, waaronder ook een veiligheidsconcept en een EV-architectuur. Door gebruik te maken van geavanceerde simulatietechnologieën doorheen het gehele ontwikkelingsproces – van systeemlay-out tot testen en validatie – zullen de Nikola One en Two gelanceerd worden met één van de meest geoptimaliseerde en state-of-the-art systeemontwerpen en voertuigcontroles in de mobiliteitssector.
Meer informatie over de Nikola line-up vindt u op www.nikolamotor.com