Het Internet of Things, de intelligente verwerking van een grote hoeveelheid gegevens en de groeiende interconnectie tussen producten en hun omgeving bieden ook voor de werkplaats een enorm potentieel. Ze vergemakkelijken de planning van afspraken in de werkplaats en verbeteren de uitvoering van de servicetaken. De voertuiggegevens en de reparatiegeschiedenis zijn beschikbaar bij de aankomst van de klant en de informatie wordt automatisch doorgegeven van het ene apparaat in de werkplaats naar het andere en nadien ook opgeslagen.
“Bosch Connected Repair”: de geconnecteerde werkplaats wordt realiteit
Bosch stelt zijn nieuwe software-oplossing “Connected Repair” voor. Deze verbindt alle Bosch-equipment in de werkplaats met elkaar: de ACS aircoserviceapparatuur, de nieuwe generatie BEA uitlaatgastesters, de FWA wieluitlijnapparatuur, de FSA motortesters, de KTS diagnoseapparatuur met ESI[tronic] werkplaatssoftware, het TTM bandenprofielmeetsysteem en de digitale koplamptester HTD 815.
Het volstaat om de kentekenplaat of het voertuigidentificatienummer (VIN) eenmalig in te geven om het voertuig op elke werkpost te identificeren. De werkopdrachten kunnen daarna worden ingegeven en verstuurd naar de geconnecteerde apparaten voor uitvoering van de service. Deze werkopdrachten zijn binnen enkele seconden beschikbaar op de verschillende apparaten. Daarna is het voldoende om bij elk nieuw bezoek aan de werkplaats de kentekenplaat of het voertuigidentificatienummer (VIN) in te geven om het voertuig te identificeren. De verschillende gebruikers in het autobedrijf krijgen onmiddellijk toegang tot de complete geschiedenis van het voertuig, met inbegrip van alle testresultaten van eender welk werkstation. CoRe of Connected Repair vermindert de voorbereidingstijd aan de werkstations, vereenvoudigt de service en vermijdt dubbel werk.
“Connected Repair” maakt gebruik van een centrale database. Alle werknemers die toegang hebben tot het systeem kunnen gemakkelijk en snel de vooruitgang van de reparaties raadplegen. Dit laat toe om de klanten met precisie te informeren als ze meer informatie wensen en het verhoogt ook de klantentevredenheid. Bovendien kan er een volledig en professioneel testrapport worden uitgeprint met een overzicht van alle uitgevoerde werkzaamheden aan het voertuig.
De software kan worden gebruikt op elke pc in de werkplaats. Voor optimale prestaties adviseert Bosch een aparte server te installeren, van waaruit de historiek van de voertuigen geregistreerd en geraadpleegd kan worden vanuit de verschillende werkstations in de werkplaats. CoRe of Connected Repair is ook geschikt voor interconnectie met DMS-software (Dealer Management Systeem).
Connected Repair won op Equip’Auto de “Trophée d’Or” van de Grand Prix Internationaux de l’Innovation Automobile toegekend in de categorie service aan professionelen.