Suche

Persbericht #Bosch Groep
Deel persbericht

EICMA 2017: Hoe Bosch de motorfiets voorbereidt op de toekomst

Bosch-divisie ‘Two-wheeler and powersports’ groeit twee keer zo snel als de markt

  • Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch: “Megatrends zoals urbanisatie en duurzaamheid zullen de mobiliteit en motorfiets zoals wij die vandaag kennen fundamenteel veranderen.”
  • Bosch verwacht met motortechnologieën een omzet van één miljard euro te realiseren
  • Bosch-technologieën maken de motorfiets klaar voor de toekomt door de motorfiets veiliger en de aandrijflijn efficiënter te maken
  • Kleine titanen: Bosch-aandrijflijn voor lichte elektrische voertuigen vermindert de complexiteit en kosten – voor fabrikanten en voor iedereen die elektrisch door de stad wil rijden

Peter De Troch >

Milaan – “Megatrends zoals urbanisatie en duurzaamheid zullen de hedendaagse mobiliteit en motorfiets fundamenteel veranderen”, zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. “Bosch-technologieën maken de motorfiets klaar voor de toekomst door de motorfiets veiliger en de aandrijflijn efficiënter te maken”. Bosch wil de motorfiets en de mobiliteit van de toekomst ongevallen-, stress-, en emissievrij maken.

Tweewielers zijn steeds meer in vraag: als transportoptie in opkomende massamarkten of als onderdeel van een multimodale mobiliteit in grote steden. Tegen 2021 zou de jaarlijkse wereldwijde productie van tweewielers ongeveer 160 miljoen eenheden bedragen – een derde meer dan vandaag. Dit maakt motortechnologie een opmerkelijke succesfactor voor zakelijke activiteiten. De Bosch-divisie ‘Two-wheeler and powersports’, die in Yokohama, Japan, is gevestigd, blijft groeien binnen de wereldwijde markt van motorfietsen en racesport. De divisie verwacht dit jaar een omzetgroei van meer dan 20 procent in vergelijking met 2016. Dat is twee keer zo snel als de markt. Tegen 2020 zal Bosch met motortechnologie een omzet van één miljard euro realiseren. Bosch biedt rijhulpsystemen, connectiviteitsoplossingen en moderne aandrijflijnen en elektrificatiesystemen voor tweewielers en powersportvoertuigen.

Connectiviteit: de volgende stap in de evolutie naar veilig rijden

Een van de doelstellingen van Bosch is motorrijden ongevallenvrij maken. Voor Bosch begint de veiligheid van een tweewieler bij de e-bike. Dankzij de eerste productie van het antiblokkeerremsysteem (ABS) voor eBikes, gaat het succesverhaal van rijhulpsystemen voor tweewielers van Bosch verder. Door dit systeem wordt de remafstand kleiner. Bovendien wordt hierbij verhinderd dat het achterwiel omhoogkomt als de bestuurder te hard remt op een ondergrond met een goede grip. Volgens een ongevallenstudie van Bosch kan het aantal ongevallen met een pedelec met ongeveer een vierde verminderd worden indien alle pedelecs met een ABS-systeem zouden uitgerust zijn. Als ’s werelds toonaangevende leverancier van motortechnologie, heeft Bosch met rijhulpsystemen zoals ABS, MSC (Motorcycle stability control) en side view assist een stevige positie in de markt veroverd. Toch zijn de mogelijkheden voor het ontwikkelen van innovatieve technologieën voor veilig rijden nog lang niet uitgeput:

“Onze visie voor de toekomst is connectiviteit in de eerste plaats te gebruiken om ongevallen te voorkomen. Technologieën voor geautomatiseerd en geconnecteerd rijden vergroten de verdere ontwikkeling van auto’s in een sneltempo. Als ook motorfietsen de uitdagingen van de mobiliteit in de toekomst willen overwinnen, moeten ze tot dezelfde technologieën toegang hebben,” zegt Hoheisel.

Bosch ontwikkelt daarom connectiviteitssystemen die bestuurders in staat stellen te communiceren met andere voertuigen, de infrastructuur, en de andere weggebruikers. Dankzij dit digitale beschermingsschild is er communicatie tussen motorfietsen en auto’s mogelijk. Lang voordat de bestuurders of de sensoren van voertuigen een motorfiets in het oog krijgen, informeert deze technologie hen dat er een motorfiets nadert. Zo kunnen ze een defensievere rijstijl aannemen. Een andere oplossing die bestuurders toelaat om geconnecteerd en veilig te rijden is de ‘connected horizon’; bestuurders kunnen voorbij de volgende bocht kijken en op voorhand een waarschuwing krijgen voor mogelijke risico’s. Tegen 2025 zal meer dan 70 procent van de nieuwe geregistreerde motorfietsen wereldwijd geconnecteerd zijn.

Klein formaat, grote impact

Niet enkel connectiviteit groeit sterk bij Bosch, ook elektromobiliteit. In de komende jaren wordt verwacht dat de markt voor lichte elektrische voertuigen zoals eScooters met ongeveer 40 procent zal groeien. Studies tonen aan dat tegen 2020 wereldwijd ongeveer 100 miljoen lichte elektrische voertuigen geproduceerd zullen worden. “Elektromobiliteit zal sneller toenemen in het segment van kleine voertuigen. Kleine elektrische voertuigen hebben wereldwijd een mooie toekomst,” zegt Hoheisel. Daarom heeft Bosch schaalbare aandrijfsystemen ontwikkeld die de elektrificatie van lichte voertuigen op vier, drie of twee wielen mogelijk maken, zoals de Govecs eSchalbe of de AIMA eScooter. Deze systemen bestaan uit een motor, controle-eenheid, accu, lader, display (HMI) en een connectiviteitsbox, evenals een interactieve app die de smartphone van de bestuurder verbindt met het voertuig. De elektrische aandrijflijnoplossingen van Bosch zijn schaalbaar in alle performantieklassen tussen 0,25 en 20 kW. Voertuigfabrikanten profiteren van een uitgebreide systeemoplossing die snel kan worden geïntegreerd, en dat betekent ook minder ontwikkelingsinspanningen. Dit vermindert de complexiteit, varianten en kosten – voor zowel fabrikanten als iedereen die elektrisch door de stad wil rijden. Een bijkomend voordeel is dat kleine voertuigen niet enkel de uitstoot verminderen, maar ook het lawaai.

Terwijl Bosch zijn inspanningen op het gebied van elektrische mobiliteit verhoogt, blijft het bedrijf ook de verbrandingsmotor met elektronische motormanagementoplossingen verbeteren. Deze laten tweewielers en powersportvoertuigen toe te voldoen aan de nieuwste emissienormen, zoals Euro 5 en BS 6 (Bharat stage). Hierdoor vermindert de CO2 -uitstoot en voldoen ze nog steeds aan de vraag naar de nieuwste functionaliteiten en verbeterde prestaties.

Meer informatie:

Over Bosch

Bosch is sedert 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep telt ongeveer 3.050 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel en Deventer.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.nl, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, Twitter, LinkedIn en YouTube: Bosch the Netherlands.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?