Persbericht #Bosch Groep

CES 2018: Bosch ziet toekomst in Smart City- business

Slimme oplossingen voor een betere luchtkwaliteit, verhoogde veiligheid en meer comfort

• Stefan Hartung: “De Smart City was lange tijd slechts een visie. Wij brengen het in de realiteit.”
  • Bye-bye luchtvervuiling: Climo meet en analyseert de luchtkwaliteit in realtime (nieuw product)
  • Bye-bye overstromingen: digitaal overstromingscontrolesysteem monitort waterpeil van rivieren en waarschuwt vroegtijdig voor overstromingen
  • Bye-bye parkeerstress: Bosch biedt vanaf 2018 een community-based parkeersysteem aan in maar liefst 20 Amerikaanse steden

Peter De Troch >

Las Vegas - Steeds meer mensen trekken naar de stad. Volgens de Verenigde Naties zal in 2050 ongeveer twee derde van de wereldbevolking in stedelijke centra wonen. In 2014 was dit slechts de helft. Verstedelijking neemt toe, en ook de uitdagingen die hiermee gepaard gaan. Er is nu al een grote behoefte aan intelligente oplossingen. “We moeten de stad opnieuw uitvinden. Een belangrijke factor hierbij zijn technologieën die de steden slim en leefbaar maken,” zei Stefan Hartung, lid van de raad van bestuur van Bosch op de CES in Las Vegas. “Op lange termijn zullen steden zonder intelligentie niet overleven, en dreigt ineenstorting.”

Bosch helpt steden en gemeenten om zich voor te bereiden op de toekomst. Het doel is met een slimme mobiliteit, betere luchtkwaliteit, meer comfort, verhoogde veiligheid en veel nieuwe diensten de levenskwaliteit in steden en buurten te verbeteren. “Als het gaat om Smart City, biedt Bosch een uitgebreid productportfolio aan, met een expertise in verschillende domeinen en een uitstekende kennis op het gebied van sensoren, software en services – en dat allemaal vanuit één bron,” zei Hartung. Van 9 tot 12 januari presenteert de technologieleverancier tijdens CES 2018, ’s werelds grootste elektronicashow, een groot aantal nieuwe oplossingen die steden slimmer maken. Dit varieert van een nieuwe compacte eenheid die de luchtkwaliteit in realtime meet en analyseert tot een systeem dat de rivierstanden digitaal monitort en vroegtijdig waarschuwt voor overstromingsrisico’s, en een volledig geautomatiseerde parkeerservice die het leven van de bestuurder eenvoudiger maakt.

Voor meer business: Smart City-markt groeit

Sommige metropolen zijn vandaag al synoniem voor Smart City, waaronder Barcelona, Seoul en Londen. Overal ter wereld investeren steden, groot en klein, in Smart City-technologieën. De Smart City-markt groeit jaarlijks met 19 procent en zal in 2020 een volume bereiken van 800 miljard dollar (680 miljard euro). Bosch ziet grote kansen en zet daarom in op Smart Cities: "De Smart City was lange tijd slechts een visie. Wij helpen dit realiteit te worden. Bosch bevindt zich in een uitstekende positie om de geconnecteerde, intelligente stad tot een technologisch en commercieel succes te maken", aldus Hartung. Het bedrijf is momenteel betrokken bij 14 uitgebreide Smart City-projecten, onder andere in San Francisco, Singapore, Tianjin, Berlijn en Stuttgart. Anderen zullen volgen. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf zijn omzet met divisieoverschrijdende projecten tot bijna een miljard euro verdubbelt, en deze blijft stijgen.

In de stad San Leandro, nabij San Francisco, heeft Bosch ongeveer 5.000 straatlantaarns met intelligente LED-verlichting uitgerust en een systeem voor het op afstand beheren van de straatverlichting in de stad geïnstalleerd. Hierdoor worden de lampen alleen aangestoken als het echt nodig is. Via deze oplossing bespaart San Leandro de komende 15 jaar ongeveer 8 miljoen dollar. Op de Bosch CES-persconferentie zei Mike Mansuetti, President van Bosch Noord-Amerika: "Onze slimme oplossingen helpen grote en kleine steden energie en geld te besparen." Ook de luchtkwaliteit van het 100.000 inwoners tellende San Leandro wordt met behulp van sensoren gemeten en geanalyseerd, en slimme camera’s leiden het verkeer automatisch om in het geval van files.

Voor meer connectiviteit: IoT en artificiële intelligentie

Het Internet of Things (IoT) is een belangrijk fundament van de geconnecteerde stad. Het IoT heeft invloed op alle terreinen. Volgens een onderzoek van Gartner zullen tegen 2020 wereldwijd ongeveer 230 miljoen huishoudens op intelligente wijze geconnecteerd zijn, dat is circa 15 procent van alle huishoudens. Ook hier is het potentieel enorm, met een geschat

marktvolume van 250 miljard tegen het jaar 2020. In datzelfde jaar zullen wereldwijd meer dan 20 miljard apparaten met elkaar geconnecteerd zijn – rookmelders, inbraakalarmen, elektriciteitsmeters, huishoudelijke apparaten en nog veel meer. "Bosch heeft het potentieel van IoT op een vroeg tijdstip erkend,"zei Hartung. "Nu al zijn meer dan de helft van onze elektronische productgroepen web-enabled - en het doel is dat ze dit tegen 2020 allemaal zijn. Maar er is meer: voor elk product willen we bijbehorende diensten aanbieden." Een andere driver voor de snelle ontwikkeling van Smart Cities is artificiële intelligentie (AI). Bosch wil het onderzoek op dit gebied verder uitbreiden. Vorig jaar opende het bedrijf een onderzoekscentrum voor AI, dat nu ongeveer 100 medewerkers heeft in Renningen, Palo Alto en Bengaluru. Tegen 2021 wil Bosch ongeveer 300 miljoen euro investeren in de uitbreiding van het centrum. Bosch verwacht dat over tien jaar nauwelijks nog een product zonder AI denkbaar is.

Voor een betere luchtkwaliteit: Climo legt de basis voor gerichte actie

Luchtkwaliteit is een van de grootste uitdagingen voor steden. Dankzij slimme technologieën kunnen steden sneller en gerichter actie ondernemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een voorwaarde hiervoor zijn nauwkeurige metingen. Op CES 2018 stelt Bosch een nieuwe oplossing voor die het samen met Intel heeft ontwikkeld: het Climo-microklimaatbewakingssysteem. Climo meet en analyseert 12 parameters die belangrijk zijn voor de luchtkwaliteit, waaronder kooldioxide, stikstofoxide, temperatuur en relatieve vochtigheid. Het apparaat is compact, ongeveer een honderdste van de omvang van conventionele systemen, en kost slechts een tiende. Climo won een CES Honoree Innovation Award in de categorie 'Smart Cities'.

Voor een vroegtijdige waarschuwing: digitale monitoring van rivieren

In veel regio’s leidt de klimaatverandering tot onvoorspelbaar weer. Onderzoekers verwachten dat zwaardere regenval zal leiden tot frequentere,plotselinge overstromingen. Tot nu toe werden mechanische apparaten gebruikt om het waterpeil van rivieren te meten. Uren kunnen verstrijken voordat deze metingen beschikbaar zijn voor derden. Maar niet met het Flood Monitoring System dat Bosch op CES 2018 voorstelt. Deze kan het waterpeil van rivieren en andere wateren in de buurt van steden in realtime digitaal opvolgen en waarschuwen voor dreigende overstromingen. In een pilootproject test Bosch het nieuwe systeem uit op de Neckar bij Ludwigsburg, Duitsland. Ultrasone sensorsondes en camera's volgen veranderingen in waterpeil, snelheid en doorstroom. De gegevens worden ter verwerking naar de Bosch IoT-cloud verzonden. Als kritieke drempels worden overschreden, worden de getroffen gemeenten, bewoners en bedrijfseigenaars ruim van tevoren gewaarschuwd via sms. Dit geeft hen voldoende tijd om de nodige voorzorgsmaatregelen tegen overstromingen en overstromingsgerelateerde schade te nemen. Een aantal Indische en Zuid-Amerikaanse gemeenten die vaak met overstromingen kampen, hebben reeds interesse getoond in deze oplossing.

Bespaar tijd: geconnecteerd parkeren

Het stedelijk verkeer zal tegen 2050 met ongeveer een derde toenemen. Bosch wil de mobiliteit van morgen ongevalvrij, stressvrij en emissievrij maken. Op CES 2018 presenteert het bedrijf hiervoor vele oplossingen. Stadsverkeer speelt een rol in ongeveer de helft van de Smart City-projecten waarbij Bosch betrokken is. Met name parkeren is een bijzonder aandachtspunt. Amerikaanse chauffeurs spenderen nu meer dan 40 uur per jaar in files, waardoor 160 miljard dollar wordt verspild. Ongeveer een derde van deze tijd wordt besteed aan het zoeken naar een parkeerplaats. Bosch biedt hiervoor een oplossing: Community-based Parking vereenvoudigt de zoektocht naar een vrije parkeerplaats. Terwijl de auto voorbijrijdt, herkent en meet deze automatisch de grootte van de openingen tussen geparkeerde auto's, en worden de gegevens in realtime naar een digitale kaart verzonden. Op deze manier worden bestuurders rechtstreeks naar de vrije parkeerplaats genavigeerd. Bosch test deze service al uit in een aantal Duitse steden, waaronder Stuttgart. Dit jaar zullen maar liefst 20 Amerikaanse steden volgen, waaronder Los Angeles, Miami en Boston.

In het eerste kwartaal van 2018 starten Bosch en Daimler met een nieuwe parkeerservice: Automated Valet Parking. Auto's in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart zoeken zonder bestuurder naar een parkeerplaats en parkeren zichzelf. Dit vermindert stress en zorgt voor een efficiënter gebruik van de parkeerplaatsen - dezelfde oppervlakte biedt plaats aan maximaal 20 procent meer voertuigen. Volledig geautomatiseerd parkeren wordt mede mogelijk gemaakt door een slimme parkeergarage-infrastructuur die aansluit op de software van de voertuigen. Bosch heeft recent een Frost & Sullivan Technology Innovation Award 2017 gewonnen voor deze onbemande parkeeroplossing.

Voor minder energie- en kosten: Bosch DC Microgrids

Volgens het International Panel on Climate Change (IPCC) dragen steden ongeveer 75 procent bij tot het totale wereldwijde energieverbruik. Veertig procent hiervan wordt veroorzaakt door gebouwen. De “BP Energy Outlook 2035” schat dat het wereldwijde energieverbruik in 2035 met 30 procent zal stijgen. Bosch heeft vele oplossingen die het energieverbruik door middel van intelligent energiebeheer kunnen verminderen. Een voorbeeld daarvan is de Bosch DC (gelijkstroom) Microgrid, die kan worden gebruikt om stroom te leveren aan grote gebouwen of gebouwencomplexen. Omdat microgrids over het algemeen gevoed worden met hernieuwbare energiebronnen, zijn ze bijzonder milieuvriendelijk. DC-microgrids verbruiken tot 10 procent minder energie dan conventionele centrales. Een ander groot voordeel is hun zelfvoorziening, waardoor ze een betrouwbare energiebron zijn wanneer weers- of veiligheidsgerelateerde stroomonderbrekingen het netwerk verstoren.

Bosch op CES 2018

• PERSCONFERENTIE: Ballrooms B, C en D, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas South Convention Center, niveau 2, van 8:00 – 8:45 (lokale tijd) op maandag 8 januari 2018
  • BOOTH: dinsdag tot vrijdag, 9-12 januari 2018, in de centrale hal, stand # 14028
  • BOSCH EXPERTS in PANELS:
      • Woensdag 10 januari, 13:45-14:30 uur (lokale tijd) "Connected Vehicles in Connected Ecosystems" sessie met Mike Mansuetti, President van Bosch Noord-Amerika, Smart Cities Conference, Westgate.
      • Donderdag 11 januari 2018, 11:30 uur-12:30 uur (lokale tijd): Sessie "De toekomst van robots op het werk en thuis" met Phil Roan, Senior Engineer Robotics, BSH Hausgeräte GmbH, Congrescentrum van Las Vegas, North Hall, N258
  • VOLG de Bosch CES 2018 highlights op de voet op TWITTER: #BoschCES