Suche

Onderzoek Bosch toont aan dat Nederlander rijhulpsystemen onvoldoende kent

Kennis van autotechnologie is beperkt

  • Onderzoek van Bosch bij 1.000 Nederlanders (+18) rond autotechnologie
  • 12 procent van Nederlanders mag zich een auto-expert noemen
  • Nieuwere technologieën zijn wél gekend bij het grote publiek
Autokennisquiz Bosch Nederland

“Mijn auto heeft geen geheimen voor mij” – We zijn er allemaal van overtuigd dat onze autokennis ruim voldoende is. Toch komen we vaak niet verder dan de kleur, het model en het merk van onze auto. Bosch deed een bevraging over nieuwe en iets oudere technologieën bij 1.000 Nederlanders. Hieruit blijkt dat slechts 12 procent van de Nederlanders zich een echte autofreak mag noemen. ABS, ESP® en de Euro 6-norm zijn bij de meeste Nederlanders onvoldoende gekend.

"Wat ons erg opvalt is dat nieuwere technologieën, zoals Adaptive Cruise Control (ACC) of eCall vrij goed gekend zijn, terwijl de kennis over het antiblokkeersysteem ABS of het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® – systemen die al langer op de markt zijn en standaard in elke auto zitten – nog steeds vragen oproepen," zegt Sandra Vancolen, Marketing en eMobility Team Leader bij Bosch.

ABS? ESP®? Zit dat ook in mijn auto?

Het is exact veertig jaar geleden dat ABS op de markt werd gebracht. Ondertussen is dit standaard geïnstalleerd op alle nieuwe auto’s binnen de EU. Toch weet maar een vierde van de ondervraagden wat de beste remtechniek is als een auto ABS heeft.

Ook het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®, dat sinds november 2014 op elke nieuwe auto in de EU ingebouwd is, is weinig gekend. Slechts 29 procent van de ondervraagden herkent het symbool van ESP® op het dashboard.

De ondervraagden scoren beter op vragen over nieuwere veiligheids- en rijhulpsystemen. Zo weet maar liefst 61 procent waarvoor eCall dient. Vanaf 1 april 2018 is eCall in elke nieuwe auto verplicht. Ook de vraag over AdBlue scoort goed: 57 procent van de respondenten kon deze vraag goed beantwoorden.

“Men kan niet verwachten dat elke Nederlander een expert in autotechnologie is en weet wat GTI betekent of wat een brandstofpomp doet, maar het is wel belangrijk om de veiligheidssystemen in de auto te kennen en ze op de juiste manier te gebruiken. Deze systemen helpen levens redden,” besluit Sandra Vancolen.

Wil je ook graag weten of je een echte autokenner of eerder een autoleek bent? Doe dan mee aan de Autokennisquiz en ontdek het zelf. (https://ivox.socratos.net/direct/autokennisquiz_en)

Tags: Autokennisquiz, Mobility Solutions

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland